Etter fire måneder på havet har mannskapet fra Russland og Ukraina bare fått betalt for halve jobben de har utført om bord på tråleren «Solvita». Underveis ble de bedt om å godta nye kontrakter der lønna er kuttet til under halvparten.
– Dette er uforholdsmessig maktbruk mot et mannskap som ikke er i stand til å forhandle om egne lønns- og arbeidsbetingelser, sier leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. Forbundet er for andre gang på kort tid blitt bedt om å hjelpe mannskapet på «Solvita» til å få lønna de har krav på.
– Det er klart det blir vanskelig å jobbe i fire måneder og ikke være sikker på at familien får penger å leve for.
Mister lønna hvis de reiser
Båten leverte en fangst av snøkrabbe i Vardø denne uken og ligger nå i Kirkenes. Der har deler av mannskapet gitt opp og reist, men Sjømannsforbundet har rådet dem til ikke å forlate skipet før de får utbetalt lønna.
– De vil trolig ikke få den betalingen de har krav på hvis de forlater fartøyet. Vi har tidligere tatt utenlandske fartøy i arrest for å få betaling til mannskapet, men akkurat nå skjer det så fort at vi ikke får fremmet en arrestbegjæring, sier Hansen.
Mannskapet har et internasjonalt kaos å forholde seg til: Båten er registrert i Latvia, eid av et russisk selskap, bemannet via et byrå i Hongkong – og det opereres av selskapet Sea & Coast i Båtsfjord.
– Det er klart at de har store problemer med å rette krav mot sin arbeidsgiver, for de vet ikke hvem som er den reelle arbeidsgiveren, sier Hansen.
Ber om gransking
Nå ber Sjømannsforbundet om at politiet gransker alle forhold rundt tråleren.
– En av indikatorene politiet har på menneskehandel er at folk blir utsatt for utilbørlig press når de er i en sårbar situasjon. Norske myndigheter burde se om det ligger noe mer bak enn ubetalt lønn, sier Johnny Hansen.
Sea & Coast, som er operatør for skipet, har ikke vært tilgjengelig for kommentar. Politiet i Kirkenes har ikke tatt arrest i tråleren, men opprettet en undersøkelsessak.