Hopp til innhold

Skal fikse «skrekkens tunnel»

Øksfjordtunnelen i Finnmark er en av mange tunneler i Norge som skriker etter vedlikehold og sikringstiltak.Nå skal den utbedres.

Video nsps_upload_2010_1_21_18_34_3_54.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Øksfjordtunnelen er midlertidig «reparert» med tau og planker i taket.

Øksfjordtunnelen er en del av riksvei 882, og binder kommunene Loppa og Hasvik sammen med resten av Finnmark.

Folk i Loppa har lenge krevd utbedringer av tunnelen, og i vinter var forholdene så ille at ordfører Jan Eirik Jensen fryktet at liv kunne gå tapt.

– Norge flyter over av penger, så nå vi må kunne handle, sa en fortvilet Jensen i vinter.

Slipper å vente lenger

Nå legges oppgraderingsarbeidet i Øksfjordtunnellen ut på anbud.

– Den lange og smale Øksfjordtunnelen i Finnmark tilfredsstiller ikke lenger tidens krav, heter det i rapporten.

Tunnelen er for smal til at to store biler kan passere hverandre andre steder enn på møteplassene, men selv der er det i trangeste laget.

Sju møteplasser skal derfor utvides i lengde og bredde, og kuldeportene vil bli erstattet med vann- og frostsikring.

– Endelig!

– Dette har vi ventet på så lenge, at dette gleder vi oss virkelig til. En sikker tunnel er det viktigste for oss nå, sier Loppa-orfører Jensen.

Arbeidet vil ferdigstilles i løpet av april 2011.

2,7 milliarder

Men det er ikke bare Øksfjordtunnelen som trenger vedlikehold. Norske tunneler har i flere rapporter vært dårlig på sikkerhet i forhold til tunneler andre steder i Europa.

Mange av tunnelene har feil som manglende sikring mot brann, manglende rømningsveier og langt mellom nødtelefoner. Statens Vegvesen anslår kostnaden på å rette opp slike mangler til 2,7 milliarder kroner.

Det finnes rundt 1000 vegtunneler i Norge med en samlet lengde på over 800 km. Årlig bygges det 20-30 km nye tunneler.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.