Øksfjordtunnelen er en del av riksvei 882, og binder kommunene Loppa og Hasvik sammen med resten av Finnmark.
Folk i Loppa har lenge krevd utbedringer av tunnelen, og i vinter var forholdene så ille at ordfører Jan Eirik Jensen fryktet at liv kunne gå tapt.
– Norge flyter over av penger, så nå vi må kunne handle, sa en fortvilet Jensen i vinter.
Slipper å vente lenger
Nå legges oppgraderingsarbeidet i Øksfjordtunnellen ut på anbud.
– Den lange og smale Øksfjordtunnelen i Finnmark tilfredsstiller ikke lenger tidens krav, heter det i rapporten.
Tunnelen er for smal til at to store biler kan passere hverandre andre steder enn på møteplassene, men selv der er det i trangeste laget.
Sju møteplasser skal derfor utvides i lengde og bredde, og kuldeportene vil bli erstattet med vann- og frostsikring.
– Endelig!
– Dette har vi ventet på så lenge, at dette gleder vi oss virkelig til. En sikker tunnel er det viktigste for oss nå, sier Loppa-orfører Jensen.
Arbeidet vil ferdigstilles i løpet av april 2011.
2,7 milliarder
Men det er ikke bare Øksfjordtunnelen som trenger vedlikehold. Norske tunneler har i flere rapporter vært dårlig på sikkerhet i forhold til tunneler andre steder i Europa.
Mange av tunnelene har feil som manglende sikring mot brann, manglende rømningsveier og langt mellom nødtelefoner. Statens Vegvesen anslår kostnaden på å rette opp slike mangler til 2,7 milliarder kroner.
Det finnes rundt 1000 vegtunneler i Norge med en samlet lengde på over 800 km. Årlig bygges det 20-30 km nye tunneler.