Denne uka ble det klart at transport-, finans- og energisektoren ikke lenger får beholde lavere arbeidsgiveravgift i distriktene. Mange tror nå at dette vil få store konsekvenser.
I Finnmark går arbeidsgiveravgiften nå fra null til 14,1 prosent innen disse bransjene. Fylkesråd for samferdsel i Finnmark, Grethe Ernø Johansen, mener dette nå vil få direkte konsekvenser buss- og båtpassasjerene i fylket.
– Jeg tør nesten ikke tenke på det, men konsekvensene blir dramatiske. Hvis vi ikke har mer penger, vet alle hva konsekvensen blir: det blir mindre buss, mindre båt og mindre penger til vedlikehold av veier, sier fylkesråden.
Krav fra EU
Lavere arbeidsgiveravgift i utkantene har vært et av Norges viktigste distriktspolitiske virkemidler. Men ordningen har vært omstridt i EU, som har oppfattet det som ulovlige og konkurransevridende subsidier av disse områdene.
Forandringene kommer nå etter nye forhandlinger mellom Norge og EUs overvåkingsorgan ESA.
– Regjeringen må ta tak i dette umiddelbart. Vi kan ikke finne oss i at vi får tilbake arbeidsgiveravgiften på disse sektorene som betyr så mye for Finnmark, uten at dette kompenseres på en eller annen måte, sier Grethe Ernø Johansen.
- LES OGSÅ:
Varsler høyere billettpriser
Boreal Transport driver med buss- og båttransport i hele Nord-Norge. Omtrent halvparten av deres utgifter er lønn til ansatte. Derfor får endringen i arbeidsgiveravgiften store konsekvenser. Og store deler av disse utgiftene vil i verste fall havne hos kundene.
– I Nord-Norge er det generelt kostbart å drive med transport. Så dette vil få betydelige konsekvenser utover de sektorene som blir direkte berørt. Derfor betyr dette noe for hele landsdelen, sier daglig leder Per Hansen.
– Den ytterste konsekvens av dette for hele samfunnet er at det blir dyrere å ta buss og reise kollektivt, legger han til.
Varsler kompensasjon
Kommunalminister Jan Tore Sanner varsler at regjeringen ser etter muligheter for å kompensere økonomisk bransjene som nå blir rammet. Men dette må godkjennes av ESA.
Per Hansen i Boreal Transport håper nå politikerne lykkes med dette.
– Det aller viktigste nå er at vi har sentrale politikere som er motivert for å finne en løsning, og da vil man gjøre det. Men hvis man ikke er interessert i å finne en løsning blir det en utfordring, sier han.