Politimester Torbjørn Aas i Vest-Finnmark er i overkant interessert av teknologi.
Det er nok noe av grunnen til at hans politidistrikt blir det første i landet som frir til publikum med en nyutviklet app for nettbrett og smarttelefon.
– Den første Iphonen kom for seks år siden, og siden den tid har måten å kommunisere på gjennom smarttelefoner og nettbrett endret seg dramatisk, sier Aas.
Nødchat
Politimesteren har ved hjelp av to NTNU-studenter fått laget applikasjonen som gjør at du kan bestille pass, anmelde en sak eller chatte med politiet på telefonen eller på nettbrettet.
- LES:
– Vi har kalt det for nødchat, og det er jo med visshet i at det er en del mennesker som ikke har mulighet til å snakke – eller at man befinner seg i situasjoner hvor man ikke kan snakke med politiet, forklarer politimesteren.
Send inn bilder og tips
Man kan også klage på politiet over den nye appen, forteller Aas.
– Den kan også brukes til å klage dersom noen er misfornøyde med oss, og til å sende inn bilder og gi tips til politiet dersom man kommer over noe man tror kan være en sak for politiet, sier han.
- LES:
Også folk på gata i Hammerfest har tro på den nye appen, som den noe teknologifrelste politimesteren tar med seg ut for å vise frem.
– Den var veldig smart. Jeg tror det blir lettere å ta kontakt med politiet, sier Charlotte Johansen etter at Aas har vist henne hvordan appen fungerer.
Venter på klarsignal
Nå venter politimesteren bare på klarsignal før han kan ta teknologien i bruk for fullt.
– Applikasjonen i seg selv er jo ikke poenget. Dette er et virkemiddel for å oppnå politiets mål, som er trygghet, lov og orden, avslutter politimesteren.