Hopp til innhold

Sosiale medier selger Nord-Norge

Folk som fotograferer nordlys og deler på sosiale medier er årsaken til den store økningen av vinterturister. Det mener reiselivssjef Hilde Bjørkli i Nord-Norsk reiseliv.

Nordlysfotograf

Nordlysfotograferingen i Tromsø kan være årsaken til den store turiststrømmen til byen, mener reiselivssjef.

Foto: Torill Ustad Stav

Turistene har strømmet til Nord-Norge på vinteren som aldri før. Hoteller og opplevelsesbedrifter har hatt hendene fulle med utenlandske gjester på jakt etter eksotiske opplevelser. Det tror reiselivssjefen i Alta kan skyldes eksplosjonen av eksotiske bilder på sosiale medier.

Hilde Bjørkli

Hilde Bjørkli er sjef for Nord-Norsk reiseliv i Alta.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

– Det er helt umulig å sette noen prislapp på verdien av den markedsføringa landsdelen får ved alle bildene som deles gjennom Facebook og bildedelingstjenesten Instagram, sier Hilde Bjørkli. Hun er sjef for Nord-Norsk reiseliv i Alta og forteller at et av Nordlysbildene som de har delt selv har hatt drøyt fire millioner seere.

– Hva det ville ha kostet i tradisjonell annonseplass kan vi ikke si. Det ville ha kosta enormt, mener hun.

Tromsø-gevinst

Selv om en rekke reisemål i landsdelen merker en stadig økende interesse for vinteropplevelser har Tromsø vært en vinterturist-vinner og et sentrum for de som jakter nordlyset.

Det tror reiselivssjefen i Alta, som selv kaller seg Nordlysbyen, skyldes at stadig flere er ute med kamera for å fange det spektakulære fenomenet.

– I Tromsø ser vi jo at nordlysfotografering som hobby og deling av bilder på sosiale medier har økt. Dette hadde vi ikke tidligere, og det tror jeg er hovedgrunnen til at Tromsø har så stor øking av vinterturister, sier Bjørkli.

Nordlys over Ersfjorden

Nordlys fenger på nett. Et bilde av Nordlys med solid oppmerksomhet på Instagram.

Foto: Skjermdump Instagram

– Vakrest i verden

Ved Holmen Husky i Alta har britiske Cameron Noonan jobbet som frivillig i ni måneder, og fått med seg eksotisk nordnorsk vinter - og fortalt om det på sosiale medier.

– Norge gjør det vanskelig å ikke ta et godt bilde, slår han fast!

Gjennom Instagram og Facebook har han delt hundrevis av bilder fra sine opplevelser i nord - som blant annet en tur til Haldetoppen i jeans der dårlig være overrasket.

Cameron Noonan

Cameron Noonan på tur til Haldetoppen i Alta.

Foto: Privat

– Jeg hadde ingen ide om hvor forskjellig det kunne være fra lavlandet og opp til fjellet. Vi ble fast i snøstorm, men det gikk bra til slutt.

Det var opplevelsen som gjorde han forelska i Finnmark.

Engelskmannen forteller at han gjerne ville utforske den nordiske livsstilen, og valgte å tilbringe ni måneder i Finnmark.

Nå reiser han hjem til England med kofferten full av opplevelser. Men allerede er en rekke inntrykk distribuert til hele verden gjennom sosiale medier.

– Jeg har besøkt en rekke steder i Finnmark i vinter, og det er ingen tvil. Dette er det vakreste stedet i verden, sier han.

Også innehaveren av Holmen Husky, Eirik Nilsen, håper at engelskmannens ni måneders opplevelser i Finnmark betyr økt besøk.

– Han har jo besøkt mange steder i Finnmark og vært på Altas ti fjelltopper. Jeg tror og håper at hans fortellinger på sosiale medier vil bety at vi får flere besøkende, sier han.

Sjekk filmen han har laget fra oppholdet i Finnmark: