Hopp til innhold

Snart er dette bladet utsolgt over hele landet

Til og med forfatteren av juleheftet «Helt på vidda» sliter med å få kjøpt det spesielle Donald-bladet.

Donald Duck

Årets eksotiske julehefte fra Donald har blitt revet av butikkhyllene også sørover i landet.

Foto: Disney

Utsolgt for Donald-julehefte på Jekta i Tromsø

Dette møter kundene som er ute etter 'Helt på vidda' i Tromsø.

Aldri har Donald-juleheftene solgt så bra som i år. I starten av desember begynte butikkhyllene i Finnmark å gå tomme for «Helt på vidda» der handlingen er satt til Finnmark, gruvekonflikt og samisk kultur.

Nå begynner det å bli glissent også resten av landet i hyllene der Donald sitt julehefte skal pryde plassen. Det kommer overraskende for redaksjonssjef i Egmont, Tormod Løkling.

– Jeg har vært i bransjen siden juratiden og har aldri opplevd dette. Det har vært helt crazy, sier Løkling.

Heftet ble trykket opp i 55 000 eksemplarer i Norge, men nå er det altså ikke mange igjen i hyllene.

Vokter om eksemplarene

Sammen med Knut Nærum har Løkling skrevet det spesielle juleheftet der noen av karakterene til og med snakker dialekt.

– Nærum fortalte at han hadde gitt vekk alle sine gratis eksemplarer til venner. Han hadde én venn igjen som han skulle gi heftet til. Da tok han en tur i Oslo for å kjøpe det, men han fant det ikke noen plass, forteller Løkling.

Nå har redaksjonssjefen selv begynt å vokte de siste eksemplarene som han har karret til seg.

– Folk har kommet å knegått meg og ville ha. Så jeg har gitt vekk mange. Nå har jeg bare en ørliten bunke igjen selv. Den tror jeg at jeg må holde på så jeg kan gi til min mor og nærmeste slekt og venner, ler Løkling.

Tormod Løkling

Redaksjonssjef i Egmont, Tormod Løkling, synes det er tøft at årets julehefte går mot salgsrekord.

Foto: Paal Audestad

Samtidig som knappheten om juleheftene blir større, går «Helt på vidda» sin seiersgang i de private markedene.

– Jeg har aldri opplevd at det er svartebørshandel på nettet av et julehefte og at disse går for 300 kroner, sier en forbauset Løkling.

Vil ikke gjenta suksessen

Tross suksessen med å legge handlingen til norsk kultur og historie, ønsker ikke Løkling gjenta bedriften i framtiden.

– Jeg tror det ville blitt oppfattet som skamløst publikumsfrieri, at vi skulle prøve å cashe inn på en suksess. Jeg liker at dette har kommet overrumplende på oss, sier han.

Donald 1

Årets Donald-julehefte byr på kofter, dialekt og action.

Foto: Disney

Det kan hende at det er mulig å kjøpe historien om Donald og vennene hans på Finnmarksvidda til neste år, men da på andre språk enn norsk.

– Vi tenkte det kunne være eksotisk med Finnmarksvidda og Norge for folk rundt i verden. Denne historien kommer sikkert til å bli utgitt i Brasil, Italia, Frankrike og alle mulige land, sier Løkling.