I 2013 var E6 over Kvænangsfjellet stengt 37 ganger, og kolonnekjørt 23 ganger.
Fjellovergangen, som er den eneste koblingen mellom Nord-Troms og Vest-Finnmark, er med det en av de mest utsatte i landet.
Statens vegvesen har det siste året sett på ulike tiltak for å utbedre veien.
- Les også:
Omkjøring via Finland
Det betyr at det kan bli slutt på situasjoner som da et vogntog kjørte seg fast på fjellovergangen i oktober i fjor, og fjellovergangen ble stengt hele dagen.
Da måtte bilister kjøre riksvei 93 om Kautokeino, inn i Finland, så videre inn på E8 til Skibotn i Troms, og derfra inn på E6 til Storslett.
Kjøreturen mellom Nord-Troms og Vest-Finnmark, som egentlig er på 170 kilometer, ble med det tre ganger så lang, og til sammen 540 kilometer.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under)
Tunneler
Like før jul fikk kommunene Kvænangen og Nordreisa forprosjektene for den utsatte fjellovergangen, ifølge Nordlys, som først omtalte saken.
Vegvesenet anbefaler at to alternativer skal konsekvensutredes.
Begge innebærer tunneler gjennom Kvænangsfjellet. Det ene to korte tunneler, det andre én lang.
– Ingenting er avgjort, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen, til NRK. I løpet av januar skal vi i møte med kommunene for å komme til enighet. Så starter prosessen med utredning.
- Les også:
- Les også:
Forkastet
Vegvesenet har utredet fire alternativer til en framtidig vei over den utsatte fjellovergangen.
Men de vil altså at bare to av alternativene skal utredes. De andre, blant annet et som går ut på en helt ny omkjøringsvei, er forkastet.
Det beste alternativet er en 13,4 kilometer lang tunnel gjennom hele Kvænangsfjelle, fra Skogstad ved Oksfjordvannet til Rakkenes.
- Les også:
- Les også:
To milliarder
Men en det som ifølge Statens vegvesen vil være den sikreste og beste måten å forhindre skredfare, stengt vei, og vogntog på glatta i bratte bakker, vil også være den dyreste.
– Når det gjelder fremkommelighet er dette den beste løsningen, men det finnes også ulemper med en så lang tunnel, sier Thorsteinsen.
Hele to milliarder vil den lange tunnelen koste. Den nest beste løsningen, med to korte tunneler, vil koste omtrent halvparten.
- Les også:
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ny vei
– Hvilken løsning som blir den beste er vanskelig å si. Vi vet mer når alternativene er utredet, sier ordfører i Nordreisa, Lidvart Jaksobsen, til NRK.
To tunnels-løsninga innebærer en 2,7 kilometer lang tunnel forbi den skredutsatte Mettevollia på sørsiden av fjellet og en 3,4 kilometer lang tunnel til Storsvingen på nordsiden av fjellet.
Mellom tunnelene blir det forbedring av den eksisterende veistrekningen frem til Tverrelva og ny vei i dalen Nuovasmuokti.
Denne løsningen kan gjennomføres etappevis.
- Les også:
– Trist
– På en fin sommerdag er Kvænangsfjellet veldig fint å kjøre over. Det vil jo være trist om man mister den naturskjønne traseen som ligger der i dag. Løsningen med to korte tunneler vil jo bevare noe av det, sier Nordreisa-ordføreren.
Men han er klar på at det viktigste er at man kommer seg frem.
– E6 er jo hovedferdselsåren, og den eneste veien som går på langs i Nord-Norge. Nærmeste omkjøring går jo gjennom nabolandene, så det skulle bare mangle at ikke det blir gjort noe, sier Jaksobsen.
– En god jobb
I mange år har det vært snakk om hva man kan gjøre for å utbedre Kvængangsfjellet.
Både kortsiktige og langsiktige tiltak har vært vurdert. Nordreisa-ordføreren er fornøyd nå som det ser ut for at permanente tiltak kommer på plass.
– Statens vegvesen har gjort en god jobb, og en rask jobb, sier Jakobsen.
- Les også: