Hopp til innhold

Nå skal det bli slutt på slike omkjøringer

Statens vegvesen mener en tunnel til to milliarder kroner gjennom Kvænangsfjellet vil være den beste løsningen for den utsatte fjellovergangen på E6 i Troms.

omkjøring finland

Kjøreturen mellom Nord-Troms og Vest-Finnmark ble tre ganger så lang etter at et vogntog kjørte seg fast på Kvænangsfjellet i oktober i fjor.

Foto: Google maps / NRK

I 2013 var E6 over Kvænangsfjellet stengt 37 ganger, og kolonnekjørt 23 ganger.

Fjellovergangen, som er den eneste koblingen mellom Nord-Troms og Vest-Finnmark, er med det en av de mest utsatte i landet.

Statens vegvesen har det siste året sett på ulike tiltak for å utbedre veien.

Omkjøring via Finland

Det betyr at det kan bli slutt på situasjoner som da et vogntog kjørte seg fast på fjellovergangen i oktober i fjor, og fjellovergangen ble stengt hele dagen.

Da måtte bilister kjøre riksvei 93 om Kautokeino, inn i Finland, så videre inn på E8 til Skibotn i Troms, og derfra inn på E6 til Storslett.

Kjøreturen mellom Nord-Troms og Vest-Finnmark, som egentlig er på 170 kilometer, ble med det tre ganger så lang, og til sammen 540 kilometer.

(Artikkelen fortsetter under)

Kvænangsfjellet stengt

I begynnelsen av desember 2013 hadde E6 over Kvænangsfjellet vært stengt 27 ganger siden starten av året.

Foto: Geir Blixgård, Statens vegvesen

Tunneler

Like før jul fikk kommunene Kvænangen og Nordreisa forprosjektene for den utsatte fjellovergangen, ifølge Nordlys, som først omtalte saken.

Vegvesenet anbefaler at to alternativer skal konsekvensutredes.

Begge innebærer tunneler gjennom Kvænangsfjellet. Det ene to korte tunneler, det andre én lang.

– Ingenting er avgjort, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen, til NRK. I løpet av januar skal vi i møte med kommunene for å komme til enighet. Så starter prosessen med utredning.

Forkastet

Rigmor Thorsteinsen

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Vegvesenet har utredet fire alternativer til en framtidig vei over den utsatte fjellovergangen.

Men de vil altså at bare to av alternativene skal utredes. De andre, blant annet et som går ut på en helt ny omkjøringsvei, er forkastet.

Det beste alternativet er en 13,4 kilometer lang tunnel gjennom hele Kvænangsfjelle, fra Skogstad ved Oksfjordvannet til Rakkenes.

To milliarder

Men en det som ifølge Statens vegvesen vil være den sikreste og beste måten å forhindre skredfare, stengt vei, og vogntog på glatta i bratte bakker, vil også være den dyreste.

– Når det gjelder fremkommelighet er dette den beste løsningen, men det finnes også ulemper med en så lang tunnel, sier Thorsteinsen.

Hele to milliarder vil den lange tunnelen koste. Den nest beste løsningen, med to korte tunneler, vil koste omtrent halvparten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

kvænangsfjellet

Et ikke uvanlig syn på Kvænangsfjellet.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Ny vei

– Hvilken løsning som blir den beste er vanskelig å si. Vi vet mer når alternativene er utredet, sier ordfører i Nordreisa, Lidvart Jaksobsen, til NRK.

To tunnels-løsninga innebærer en 2,7 kilometer lang tunnel forbi den skredutsatte Mettevollia på sørsiden av fjellet og en 3,4 kilometer lang tunnel til Storsvingen på nordsiden av fjellet.

Mellom tunnelene blir det forbedring av den eksisterende veistrekningen frem til Tverrelva og ny vei i dalen Nuovasmuokti.

Denne løsningen kan gjennomføres etappevis.

– Trist

– På en fin sommerdag er Kvænangsfjellet veldig fint å kjøre over. Det vil jo være trist om man mister den naturskjønne traseen som ligger der i dag. Løsningen med to korte tunneler vil jo bevare noe av det, sier Nordreisa-ordføreren.

Men han er klar på at det viktigste er at man kommer seg frem.

– E6 er jo hovedferdselsåren, og den eneste veien som går på langs i Nord-Norge. Nærmeste omkjøring går jo gjennom nabolandene, så det skulle bare mangle at ikke det blir gjort noe, sier Jaksobsen.

– En god jobb

Lidvart Jakobsen

Ordfører i Nordreisa, Lidvart Jakobsen.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

I mange år har det vært snakk om hva man kan gjøre for å utbedre Kvængangsfjellet.

Både kortsiktige og langsiktige tiltak har vært vurdert. Nordreisa-ordføreren er fornøyd nå som det ser ut for at permanente tiltak kommer på plass.

– Statens vegvesen har gjort en god jobb, og en rask jobb, sier Jakobsen.