Hopp til innhold

– Utrolig frekt å misbruke oss på den måten

Magasinet Woman blir misbrukt i reklame for slankepiller. Det samme blir en Tromsø-kvinne som ikke eksisterer.

Misbrukt i annonse

Sjefredaktør for Woman, Heidi Sinding-Larsen, liker ikke at bladet blir misbrukt i reklame for slankemidler.

Foto: Woman

– Ser et produkt for godt ut til å være sant, så er det gjerne det. Som kunde skal du være kjempekritisk, selv om det er navngitte personer som går god for forskjellige produkter, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

"Tap 16 kilo magefett på to måneder ... De siste seks månedene har vi fått mange henvendelser fra leserne våre om to slankeprodukter som hevdes å være fantastiske ... Ifølge en rekke norske og utenlandske medier, er det en ny slanketrend blant verdens kjendiser."

Det står å lese i en annonseartikkel som blir sendt rundt på Facebook.

Artikkelen reklamerer for to slankeprodukter som skal både rense alle avfallsstoffene ut av kroppen din, og øke forbrenningen.

Ved å trykke på lenkene i annonsen kommer du til en side hvor du kan starte et abonnement som koster deg 329 kroner i måneden.

Ikke-eksisterende kvinne

Gry Nergård

– Kanskje mottar vi få henvendelser på slike svindler fordi kundene er flaue over at de lot seg lure, sier Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: C. F. WESENBERG / Forbrukerombudet

En kvinne med navn Hege Østli fra Tromsø forteller i annonsen at hun har hatt kjempesuksess med slankemidlene.

Hege Østli eksisterer ikke i folkeregisteret. I tillegg byttes bildene av Østli ut ved jevne mellomrom.

Også referansene i annonsen byttes ut.


– Dette er en gammel problemstilling. Vi så det før i form av postordresvindel, og nå har disse gamle syndene blitt flyttet over til nye medier, sier Nergård i Forbrukerombudet.

Hun har ikke oversikt over hvor mange liknende svindelforsøk som florerer på nettet, men Forbrukerombudet har et eget arkiv for innmeldte svindler.

Annonser

Slik ser noen utgaver av slankeannonsene ut. Bildene og referansene forandres jevnlig.

Ville aldri skrevet om det

Magasinet Woman er et av magasinene som skal ha omtalt produktene, da gjennom artikler skrevet av ernæringsfysiolog, journalist og fitnessguru Signe Nielsen.

– Jeg har ingen kjennskap til den personen, men bare titlene "ernæringsfysiolog, journalist og fitnessguru" bør få det til å ringe en bjelle, sier sjefredaktør i Woman, Heidi Sinding-Larsen til NRK.

– Dette er utrolig frekt. I artikkelen har de ingen referanser eller lenker til oss, men de bruker oss og de andre som et skalkeskjul for troverdighet. Jeg håper ingen av våre lesere lar seg lure, fortsetter hun.

Hun forteller at Woman aldri ville skrevet om slike slankemidler i det hele tatt.

– Vi er mer opptatt av sunn mat og trening, og at man ellers skal være fornøyd med den kroppen man har, sier Sinding-Larsen.

Magasinet skal se på saken og vurdere om den er verdt å følge opp.


– Slike midler virker ikke

Hugo Nilssen, klinisk ernæringsfysiolog og leder for Ernæringssenteret på Universitetssykehuset Nord-Norge, er kritisk til denne type produkter.

– Det fins per dags dato ikke noe slankemedisin som har vitenskapelig dokumentert slankeeffekt, sier han.

Det nærmeste du kommer er ifølge Nilssen produktet Alli, som selges reseptfritt på apoteket.

– Men dette er ingen skikkelig slankemedisin. Produktet skal bidra til at en styrer unna fet mat, og er svært lite effektiv. To andre medisiner som har vært brukt i noen år er nå trukket fra markedet på grunn av farlige bivirkninger, fortsetter han.

Få melder inn

Nergård i Forbrukerombudet forteller at de mottar få henvendelser fra folk som føler seg lurt av denne typen annonser.

– Det kan skyldes flere årsaker. Som regel er det vanskelig å få tak i personene som står bak. Det kan også være vanskelig og kostbart å få tilbakebetalt pengene. Et annet virkemiddel er at svindlerne krever en såpass lav sum at kundene føler at det ikke er bryet verdt å kreve pengene tilbake, sier hun.

– Men avsløringer av postordresvindlerne viste at de tjente gode penger på det. Og siden dette fortsatt er et vanlig problem, kan det tyde på at det fortsatt er lønnsomt.

Ingen steder i annonsene finnes det kontaktinformasjon direkte til distributør eller produsent av. De er heller ikke registrert i Brønnøysundregistrene, så NRK har ikke klart å komme i kontakt med de ansvarlige.