Hopp til innhold

Oljeomlasting skrinlegges

Kirkenes Transit vil ikke drive miljøforskning i Bøkfjord. Dermed må de skrinlegge planene om et storstilt helårig oljeomlastingsprosjekt.

Kirkenes Transit fikk som ett av to selskaper i fjor tillatelse til å drive helårig oljeomlasting i Bøkfjorden.

Betingelsene for at tillatelsen ble gitt, gikk blant annet ut på at selskapet må utrede hvordan virksomheten kan påvirke sjøfugl og fisk i Bøkfjord. Kirkenes Transit mener kravene er for strenge, og avlyser planene.

– Ikke mulig å gjennomføre

– Da Klima- og forurensningsdirektoratet ga tillatelsen i fjor, inneholdt den så omfattende vilkår at vi i dag ikke ser det mulig å gjennomføre dette prosjektet, sier leder for Kirkenes Transit, Ulf Hagen.

– Forkledd avslag

Jan-Henrik Fredriksen

Jan- Henrik Fredriksen i Frp mener betingelsene fra Klima- og forurensningsdirektoratet umuliggjør oljeomlasting i Bøkfjord.

Foto: Sigve Nedredal / NRK

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Jan- Henrik Fredriksen, mener dette egentlig dreier seg om et avslag forkledd som tillatelser fra Klima- og forurensningsdirektoratet.

– Når det i tillegg legges så strenge begrensninger for omlasting på vinterstid, så er dette egentlig det samme som å si at man ikke ønsker oljeomlasting i Bøkfjorden, sier han.

Fredriksen mener også at premissene som ligger i godkjennelsen gjør det vanskelig å kunne få på plass en helårig bedrift av oljeomlasting i Bøkfjorden. Han mener dette er uheldig, på grunn av den store økonomiske omsetningen oljeomlastingen fører med seg.

– Må vite hva man gjør

Seksjonsleder i Klima- og forurensningsdirektoratet, Harald Sørby, sier det ikke er tilfelle at Klima- og forurensningsdirektoratets betingelser har til hensikt å gjøre oljeomlasting i Bøkfjorden umulig.

– Kravene er ikke en måte å si at man ikke ønsker oljeomlasting. Det er bare en måte å si at hvis man skal drive med oljeomlasting så må man vite hva man gjør.

Tidligere har det vært gjennomført oljeomlastinger i Bøkfjorden. Men det var på vinteren.

– Når selskapet vil gjøre dette også om sommeren øker kravet til kunnskap om hvordan virksomheten påvirker de sårbare naturverdiene i området. Det er årsaken til at forskning på miljøkonsekvensene var en betingelse for at tillatelsen ble gitt, sier Sørby.

– Miljøonde

Leder i Finnmark SV, Johnny Ingebrigtsen, mener oljeomlastning i en nasjonal laksefjord utgjør en for stor risiko. Spesielt med tanke på situasjonen laksebestanden er i.

– Jeg skjønner jo de miljøene og folkene som bor der ute, dette ville jo skapt positive ringvirkninger for samfunnet lokalt sett. Det har jeg full forståelse for. Men oljevirksomhet er et onde, og det er viktig at vi ikke får det ondet i Bøkfjorden, men i områder hvor naturen er mindre sårbar for denne typen virksomheten, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.