Hopp til innhold

Får kritikk etter Kufjordulykka der to omkom

Havarikommisjonen mener besetningen på oppdrettsbåten «Maria» manglet opplæring. Dette var en av hovedfaktorene til at båten kantret og sank 3. juli 2012. To personer omkom i ulykken.

Hevet ulykkesbåten i Kufjord

Bergningsmannskapene tok i bruk flere pumper for å få vannet ut av den havarerte oppdrettsbåten 'Maria' i Store Kufjorden 7 dager etter forliset i 2012.

Foto: Kai Erik Bull

– Vi mener at et av de mest sentrale forholdene i denne hendelsen var mangelfull kompetanse knyttet til fartøyets operasjonelle begrensninger. Dette gjaldt både hos oppdrettsselskapet og besetningen. Det var en betydelig medvirkende faktor til at ulykken kunne inntreffe, sier avdelingsdirektør sjøfart Dag Sverre Liseth i Statens havarikommisjon.

Rapporten etter forliset av oppdrettsbåten «Maria» i Store Kufjorden i Alta 3. juli 2012, ble torsdag offentliggjort, halvannet år etter ulykken.

Sank i dårlig vær

Det var 3. juli 2012 at arbeidsbåten «Maria» tok ombord et turfølge på seks personer og fire hunder. Turfølget var på vei hjem fra Seiland i gummibåt, men ble overrasket av dårlig vær og trengte hjelp. De ble tatt ombord i arbeidsbåten «Maria» som jobbet ved et oppdrettsanlegg i Store Kufjord på Seiland i Finnmark.

Gummibåten var først tatt på slep, men slet seg og ble hentet inn igjen. Den ble heist opp i oppdrettsbåten med kran, men under denne operasjonen kantret oppdrettsbåten og sank.

Kunne vært unngått

«Etter kantringen ble inngangen til styrehuset lagt under vann. På grunn av at maskinromsluken var åpen, sank sannsynligvis hekken raskere ned enn den ellers ville gjort, noe som gjorde flukten ut fra styrehuset vanskelig. Maria sank med to passasjerer og fire hunder om bord.» står det i rapporten.

Dag Sverre Liseth

Avdelingsdirektør sjøfart, Dag Sverre Liseth i Statens Havarikommisjon.

Foto: Pressebilde / Sht

Det var en 42 år gammel kvinne fra Alta og hennes ett år gamle datter som omkom da oppdrettsbåten kantret i grov sjø.

– Kunne denne ulykken vært unngått?

– Ja. Dersom oppdrettsselskapet og besetningen på fartøyet hadde hatt den rette kompetansen til å forstå fartøyets begrensninger, på hva man kunne og ikke kunne bruke det til, da kunne denne ulykken vært unngått, sier Liseth.

Mangelfull opplæring

Havarikommisjonen mener at mangelfull kompetanse og risikohåndtering var medvirkende årsak til ulykken. Ifølge rapporten mener de at det var mangelfull opplæring av besetningen i bruk av arbeidsbåten.

Mannskapet visste blant annet ikke om instruks for fylling av ballasttank før bruk av kran.

De mener og at oppdrettsselskapet ikke hadde foretatt risikovurderinger og utarbeidet driftsinstrukser for bruk av arbeidsbåt og kranoperasjoner. Dette er noe selskapet etter tilsyn og pålegg fra Arbeidstilsynet har rettet opp i etterkant.

Tar kritikken til seg

«Samtidig savner SHT mer formelle kompetansekrav til besetning av denne type arbeidsbåter under 15 meter da operasjonene de gjennomfører kan være komplekse og krevende med mye teknisk utstyr involvert», skriver de i rapporten.

– Vi iverksatte tiltak umiddelbart etter ulykken, som nå er klarert med Arbeidstilsynet. Likevel er vi dypt fortvilet over utfallet av denne tragiske ulykken. Det som står der er relevant og vi tar det til etterretning, sier administerende direktør John Binde om kritikken mot selskapet Norway Royal Salmon som eier båten «Maria».

Tre sikkerhetstilrådninger

Statens havarikommisjon ber Sjøfartsdirektoratet om å iverksette tre sikkerhetstiltak, for å hindre ulykker med oppdrettsbåter i framtiden.

Det første er å sikre at besetning av arbeidsbåter under 15 meter får god nok opplæring i bruken av båten og utstyret ombord.

Det andre er at Sjøfartsdirektoratet bes samarbeide med Arbeidstilsynet om tiltak for bruk av oppdrettsnæringens arbeidsbåter i tråd med regelverket for passasjerbefordring.

Det tredje er å sikre bruken av kran på slike båter, tatt i betraktning av vær og forhold ved bruk av krana.

Se hele rapporten her.