Når politiet summerer opp første kvartal i år viser det seg at 22.582 bilister har blitt tatt for å ha kjørt for fort av såkalte automatiske trafikkontroller (ATK).
Til sammen har det gitt bøter på 50,65 millioner kroner (se statistikk nederst i saken).
– Jeg har ikke nok kjennskap til tidligere tall for å si noe om dette er mye eller lite, men slik vi opplever det fungerer ATK-ene godt til sitt formål, sier sjef for utrykningspolitiet, Runar Karlsen.
- Les også:
- Les også:
– ATK er et godt supplement til vårt arbeid og har åpenbart en forebyggende effekt – i alle fall i nærhet av fotboksen. ATK er særlig nyttige på strekninger der politiet har utfordringer med våre metoder, for eksempel i tunneler. Det generelle fartsnivået er redusert de seinere år og ATK-ene har antagelig vært en medvirkende årsak, fortsetter han.
Variert effektivitet
Automatiske trafikkontroller fungerer på flere måter. De vanlige fotoboksene er én måte, i tillegg kommer målinger av gjennomsnittsfart.
I februar i fjor fikk Tromsøysundtunnelen gjennomsnittsmåling. UP-sjef i Troms og Finnmark, Geir Marthinsen, har sett nytten av denne type måling.
- Les også:
– Vi har hatt egne fartskontroller i områder ved fotobokser, og ser ofte at folk setter opp farta når de har passert dem. Gjennomsnittsmålingen er kanskje den mest effektive formen for ATK. I Tromsøysundtunnelen registrerer vi at folk holder en helt annen fart enn tidligere, sier han.
- Les også:
Henlagt
Forutsigbarheten er et minus for med ATK-ene. Et annet er det faktum at mange saker henlegges.
– Det skyldes først og fremst at målingene ikke kan brukes som bevis av forskjellige grunner, sier Marthinsen.
Både han og Runar Karlsen mener at politiets egne kontroller har større effekt.
- Les også:
- Les også:
– Politiet metoder er mange og kontrollstedene varier hele tiden. Uforutsigbarheten og usikkerheten gir i seg selv en betydelig forebyggende virkning for potensielle fartslovbrytere, sier Karlsen.
– I tillegg får vi stoppet dem som kjører for fort og tatt en prat med dem. Det kan virke forebyggende, i tillegg til at vi kan sjekke førerkort, og avsløre om sjåføren er ruset eller andre ting, sier Marthinsen.
– Men det er viktig å understreke at ATK-ene er et viktig supplement til vårt arbeid, og de gjør det mulig for oss å konsentrere arbeidet vårt andre steder, sier han.
Oversikten
Antall krav fra ATK-ene i Norge fra 1. januar til og med utgangen av mars 2013.