Hopp til innhold

Lokalavis provoserer med reklameforside

Onsdagens utgave av lokalavisa iTromsø er dekket av annonse både på forsiden og baksiden. Det skaper sterke reaksjoner.

Annonse på førstesiden iTromsø

Slik så onsdagens utgave av iTromsø ut, med annonse for et hotell i byen.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Leder for Troms Journalistlag, Jan Morten Bjørnbakk, var ikke fornøyd da han så forsiden til iTromsø onsdag.

– Jeg synes først og fremst det er trist fordi det iTromsø gjør i dag er at de gjør om hele førstesiden til en salgsplakat for et hotellkonsern. Førstesiden skal preges av den gode journalistikken som iTromsø og alle andre aviser gjør hver eneste dag, sier Bjørnbakk.

Endre Lund Eriksen som er forfatter og bosatt i Tromsø, reagerer også på annonsen.

– iTromsø selger både forsida og baksiden av avisa. Her skulle det vært viktig redaksjonelt stoff. De selger dermed sin legitimitet, sier Endre Lund Eriksen til NRK.

Jan Morten Bjørnbakk

Jan Morten Bjørnbakk som er leder for Troms Journalistlag, ble trist da han så onsdagens utgave av iTromsø.

Foto: Trygve Andreassen / NRK

– Forstår at det kan være problematisk

Redaktør i avisa iTromsø, Jonny Hansen, forklarer at den nye mediehverdagen er grunnen til onsdagens førsteside.

– Mediebransjen er i en kraftig omstilling, og inntektsmessig under ganske sterkt press. Ut fra det har vi valgt å tenke noen nye tanker. Det å selge hele førstesiden som annonse er selvfølgelig uvanlig, men samtidig er annonser en akseptert del av innholdet i en avis. Vi har annonser på førstesiden hver eneste dag, men jeg kan forstå at det kan være problematisk for enkelte at vi kjører det på hele siden, sier Hansen til NRK.

Han forteller videre at forsiden er historisk da dette aldri har blitt gjort i nordnorske aviser tidligere, og at han ikke tror grepet vil få noen negative konsekvenser for avisa.

– Det at vi gjør et forsøk en dag tror jeg ikke vil få konsekvenser. Og det er nok noen som vil reagere på dette, men jeg tror de fleste tilhører mediebransjen.

Se video:

Created by InfoDispatcher

– Som å pisse i buksa for å holde seg varm

Leder i Troms Journalistlag, Jan Morten Bjørnbakk, sier han forstår forklaringen til redaktøren. Likevel synes han ikke det er greit.

– Det er klart jeg har forståelse for det. Journalister mer enn noen andre kjenner på hvor tøff denne tiden er. Men jeg tror ikke rette veien er å gjøre seg selv til salgsplakater for alle, og annonsere at vårt merkenavn er til salgs for andre. Det må finnes andre og mer kreative måter å få inntekter på, sier Bjørnbakk.

Endre Lund Eriksen

Forfatter Endre Lund Eriksen mener troverdigheten til avisen blir svekket av å selge hele forsiden, spesielt siden det er en lokalavis.

Foto: Torill Ustad Stav

Også Eriksen har kjennskap og forståelse til at det er tøffe tider.

– Det er ingen tvil om at det er panikk i mediebransjen i Norge med fallende inntekter. Jeg skjønner at man prøver å være kreativ for å få inn penger, men jeg tror dette er som å pisse i buksa for å holde seg varm, sier Eriksen.

Vi selger ikke vår legitimitet

Redaktør Jonny Hansen sier han respekterer det Bjørnbakk og Eriksen sier, men at han ikke er enig.

– Vi selger ikke vår legitimitet med å gjøre et forsøk en enkelt avisdag. Denne avisen har kommet ut siden 1898, og jeg mener leserne tåler at vi gjør noen eksperimenter i en tid hvor mediebransjen er i kraftig endring, sier Hansen.

Han utelukker ikke at avisen kommer til å gjøre noe lignende senere, men forteller at de ikke har noen umiddelbare planer om det.

– Dette er som sagt et forsøk som vi selvsagt skal evaluere og se reaksjoner på, og ta en intern gjennomgang på det vi har valgt å gjøre i dag.

Også iTromsøs store konkurrent i byen, Nordlys, har vært i hardt vær i det siste. Mandag erkjente Nordlys-redaktør Anders Opdahl at de har trådt feil i forbindelse med nettstedet Buzzit.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark