2,5 millioner kroner kostet det forsvaret å få ned et havarert SeaKing helikopter fra fjellet Divgagaisa i vinter.
Det var i desember at ett av 330-skvadronens helikoptre fra Banak måtte nødlande under en treningstur.
Ingen personer ble skadd i ulykken, men helikopteret kunne ikke fly videre for egen maskin.
Leide inn russisk kjempehelikopter
Helikopteret som hentet ned SeaKingen var et russisk MI26-helikopter på hele 40 meter. Det har kapasitet til å løfte hele 20 tonn, noe som gjør det til det største masseproduserte helikopteret i verden.
- Les også: Giganthelikopter skal hente ned SeaKing
- Les også: SeaKing hentet ned fra fjellet
– Grunnet det havarerte helikopterets vanskelige plassering og værforhold var det nødvendig å hente inn spesialkompetanse fra Russland. Det havarerte helikopteret ble deretter satt på lastebil og fraktet fra Banak til Kjeller, sier informasjonsrådgiver Aleksander Hage i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
Fremskyndet vedlikehold
På grunn av ulykken ble det gjort rokeringer i vedlikeholdsplanen for SeaKing-helikoptrene, slik at det havarerte helikopteret ble sendt til omfattende vedlikehold før det som opprinnelig var planen.
– Helikopteret skulle inn på en planlagt 7-års kontroll (IRAN-ettersyn) kun måneder etter havariet, så dette ble fremskyndet når hendelsen inntraff. Det gjorde at havariet ikke hadde noen operative konsekvenser, sier Hage.
Et IRAN-ettersyn (Inspect and Repair As Neccesary) er en storstilt kontroll av SeaKing-helikopteret som gjennomføres hvert 7 år. Her demonteres hele helikopteret, og alle deler kontrolleres og inspiseres nøye.
- Les også: SeaKing sliter i norsk vintervær
- Les også: Gir 300 millioner kroner ekstra til helikopterberedskap
Redingshelikoptertjenesten er lagt opp slik at det er to helikoptre per base, og ett ekstra som til enhver tid er til vedlikehold på Kjeller. Det havarerte helikopteret forventes å være ferdig vedlikeholdt i januar 2014.
Uklar totalkostnad
FLO ønsker ikke å spekulere i hvor mye den totale kostnaden for havariet vil bli. Ved å ta reparasjonene samtidig som det planlagte vedlikeholdet vil det ikke være mulig å skille disse kostnadene fra hverandre, mener de. I tillegg varierer kostnadene ved IRAN-ettersyn etter hvor mange deler som må byttes.
– Kostnaden på et slikt ettersyn er vanskelig å estimere i forkant da tilstanden til helikoptrene varierer, men erfaringsmessig trenger man mellom 50 000 og 60 000 arbeidstimer til en kostnad i underkant av 1000 kr per time, og da er prisen for reservedeler regnet med, sier Hage. Han understreker at dette kun er estimater.