Hopp til innhold

For farlig å fjerne spøkelsesskip

Vraket etter det russiske lasteskipet «Petrozavodsk» blir liggende ved fuglefjellene på Bjørnøya til det går i oppløsning.

Petrozavodsk2

Det er vakre klipper som rammer inn skipet.

Foto: Sysselmannen på Svalbard

– Å hogge opp båten er så farlig på grunn av vær og steinsprang at vi ikke tør risikere liv og helse ved å stå på kravet om å hugge opp båten, sier Rune Bergstrøm, seksjonssjef i Kystverket.

Dermed kan dets e ut som det russiske lasteskipet «Petrozavodsk» blir liggende ved Bjørnøya fram til det går i oppløsning og synker i havet.

– Mesteparten av båten ligger nå i to deler, og vi ser at dekket er i ferd med å falle sammen. Med tid og stunder vil båten forsvinne, men det er nok ti-femten år til, sier Bergstrøm.

Grunnstøtte ved fuglefjell

I mai 2009 grunnstøtte det russiske skipet på Bjørnøya. Om bord på skipet var 700 liter diesel.

Petrozavodsk3

Petrozavodsk har forfalt mye siden grunnstøtingen.

Mannskapet på 12 kom uskadd fra forliset, men kaptein og styrmann ble dømt til fengsel for brudd på skipssikkerhetsloven. Styrmannen sovnet på vakt, og våknet ikke før skipet gikk på grunn.

Klippene på Bjørnøya utgjør et av Norges største fuglefjell, og Sysselmannen på Svalbard var bekymret, både for dieselen, og for andre farlige miljøgifter om bord i skipet.

Miljøgifter

– Vraket inneholder en rekke farlige miljøgifter som ikke vil brytes ned i naturen eller som brytes svært langsomt ned. Disse miljøgiftene vil akkumuleres i de artene som lever i området, og kan gi skader som kan redusere overlevelsesevne til fisk, sjøfugl og sel, sa miljøvernsjef Guri Tveito hos sysselmannen til NRK etter grunnstøtingen.

Sysselmannen har hele tiden ønsket å fjerne skipet, som ligger hardt på fugleklippen, hvor store kolonier sjøfugl hekker hvert år.


I mars i fjor knakk skipet i to, noe som gjør redningsarbeidet mye vanskeligere. Skipet ble tømt for olje og drivstoff i 2009, og Kystverket mener at skipet ikke lenger utgjør noen stor miljørisiko.

I tillegg til å fjerne skipet, har Kystverket sett på muligheten for å senke det i havet. Men nå ser det ut til at lasteskipet får stå på grunn fram til naturen bryter det ned.