– I løpet av de neste seks månedene vil vi bestemme oss for hvor de nye isbryterne skal bygges, sier visestatsminister Sergei Ivanov ifølge nettavisa Barents Observer.

Ifølge det russiske nyhetsbyrået Itar-Tass, har det russiske finansdepartementet satt av penger til de nye isbryterne. Tre av dem skal være dieseldrevne og tre atomdrevne.


Det er det statseide United Shipbuilding Coorporation som får i oppgave å finne verft. Både de største russiske verftene og finske verft blir vurdert.

Atomlekkasje

De atomdrevne isbryterne som russland har i drift i dag er omstridte. I mai oppsto det en lekkasje om bord i den atomdrevne atomisbryteren «Taimyr», som var ute på havet mellom Novaja Semlja og det russiske fastlandet.

Det var nedkjølingssystemet på båten som lekket radioaktiv kjølevæske. Russiske myndigheter hevdet at isbryteren ikke utgjorde en fare for hverken mannskapet eller miljøet.

Likevel ble atomreaktoren om bord i «Taimyr» stengt ned før skipet kom til land i Murmansk som ligger rundt 25 mil fra Kirkenes.

Omstridt

Atomfysiker i Bellona, Nils Bøhmer mener de russiske myndigheter bagatelliserer faren atomisbryterne utgjør.

– Det kan hende at russerne er litt interessert i å dempe risikobildet her, eller faren ved denne reaktoren, inntil de har fått båten i havn, og fått kontroll over situasjonen, sa Bøhmer til NRK da lekkasjen fra «Taimyr» ble kjent.

Oisann, innholdet som skulle vises her støttes ikke lenger. Vi beklager!


Nordøstpassasjen

De nye isbryterne skal brukes til å hjelpe fraktebåter i de arktiske farvannene i Barentshavet.

Russiske myndigheter mener at trafikken gjennom Nordøstpassasjen, fra Murmansk til Asia, vil øke til fem millioner tonn i 2012.

Russiske myndigheter jobber med nye retningslinjer for trafikken gjennom Nordøstpassasjen, som passerer nært øygruppa Svalbard.

I dag har Russland seks atomisbrytere, som alle er stasjonert i Murmansk.