Fjellovergangen er blant de vanskeligste og oftest stengte veiene i Norge vinterstid.
Yrkessjåførene er svært fornøyd etter å ha hørt beskjeden om at bygging av ny E6 over Kvænangsfjellet nærmer seg.
– Endelig! Vi er spesielt glade for at Kvænangsfjellet kommer med. Det har vært en flaskehals for oss lenge. Vi har jobbet hardt for dette prosjektet, sier Odd-Hugo Pedersen, som er distriktssjef for Norges lastebileier-forbund i Troms og Finnmark.
Etter at meldingen om flere hundre millioner til opprusting av E6 kom onsdag, var regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen snar med gladmeldingen om byggestart allerede neste år.
- LES OGSÅ:
En kombinasjon
– Det blir nok fortsatt en overgang, og ikke en tunnel gjennom hele fjellet. Men det kan bli en kombinasjon av de to, sier Naimak til NRK.
Regionvegsjefen regner med at ny E6 over Kvænangsfjellet kan være klar om to til tre år.
Omkjøring på 72 mil
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kjørte Norge på langs i sommer, og merket seg spesielt problemveien som også er eneste veiforbindelse fra Troms til Finnmark på norsk side.
– Det ble sagt at når Kvænangsfjellet stenges, så har noen en omkjøringsvei på 72 mil for å besøke folk på andre siden av fjellet. Det er ikke godt nok, sier samferdselsministeren.
Pengene til samferdselsprosjektene i Nord-Norge kommer som kompensasjon for endringer i den differensierte arbeidsgiveravgiften.
- LES OGSÅ:
En milepæl
Selv om arbeidet med ny E6 over Kvænangsfjellet vil hjelpe på situasjonen, kan regionvegsjef Torbjørn Naimak likevel ikke love at den nye veien aldri blir stengt.
– Det kan være vanskelig å si at vi skal unngå det hundre prosent med de forholdene vi har. Det går på at vi skal få en helt annen regularitet enn det vi har i dag, sier Naimak.
Han beskriver milliondrysset som en milepæl som endelig er nådd.
– Dette er en viktig sak for hele E6 for å binde den sammen, og selvfølgelig for Kvænangen. Men også for Nord-Troms og forbindelsen mellom Finnmark og Troms, forteller han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: