Hopp til innhold

– Svært mange ulovlige utenlandske biler i Norge

Tollvesenet frykter for at det på norske veier ruller svært mange utenlandsregistrerte biler som skulle ha vært omregistrert.

Atle Joakimsen

Regiondirektør Atle Joakimsen i Tollregion Nord-Norge er redd for at det ruller flere tusen ulovlige biler på norske veier

Foto: Marita Andersen / NRK

I 2013 avslørte Tollvesenet 300 biler som kjørte ulovlig på utenlandske skilter. Det brakte til sammen 16,3 millioner kroner til statskassa.

Bare toppen på isfjellet

Regiondirektør Atle Joakimsen i Tollvesenet tror at det som avdekkes i beste fall bare er toppen på isfjellet.

– Dette er svært vanskelige saker å jobbe med, sier Joakimsen.

Han forteller at tollvesenet er avhengig av «ferske spor» for å kunne bevise at bil og eier har oppholdt seg så lenge i landet at man ikke lenger har lov til å kjøre på utenlandske skilter.

– Vi kan jo be om dokumentasjon på hvor lenge eieren har vært her. Likevel er det et puslespill å finne fakta.

Strenge regler og høye avgifter

Reglene for hva som er lov og ikke lov er strenge.

Regelverket er svært omfattende, men en hovedregel er at man har ett år på seg til å omregistrere bilen dersom man har midlertidig opphold i Norge.
nbsp;


Å registrere en utenlandsk bil på norske skilter er dyrt. Engangsavgiften varierer med alder på bilen, vekt, motorstørrelse og utslipp av CO2. For en relativt ny bil kan det fort bli snakk om flere hundre tusen kroner i avgifter til staten.

Prioriterer ikke biljakt

– Hvor høyt prioriterer Tollvesenet å avdekke biler på ulovlige skilter?

– Det er naturligvis en del av våre kontrolloppgaver, men det er ikke blant de oppgavene vi prioriterer på topp.

Ulovlig bilbruk er ofte noe som avdekkes i forbindelse med andre kontrolloppgaver.

Biler byggeplass Politihuset

På denne byggeplassen i Tromsø, hvor mange utlendinger jobber, står det mange uregistrerte biler.

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Det hender også at vi får tips om biler som kjører på ulovlige skilter, men det er unntaket.

Betyr det at risikoen for å bli oppdaget er mikroskopisk?

– Jeg vil kanskje ikke bruke det uttrykket, men det er neppe å gå for langt hvis jeg sier at det ikke er noen overhengende fare for å bli avslørt, sier regiondirektør Atle Joakimsen.

Hundretusener arbeidsinnvandrere

I 2011 var det ca. 350.000 såkalt arbeidsinnvandrere i Norge. Ifølge Fellesforbundet hadde rundt 70.000 av dem såkalt korttidsopphold, under 6 måneder. I dag er antakelig tallet betydelig høyere.

Østeuropeisk steinarbeider

Denne steinleggeren fra Øst-Europa er en av minst 350 000 arbeidsinnvandrere i Norge

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

– Mange av de utenlandske arbeiderne er ansatt i såkalte bemanningsbyråer. Vi anslår at ca. 15 % av dem er ansatt som noe man kaller for «Fast ansatt uten betalingsplikt», sier sekretær Steinar Krogstad i Fellesforbundet.

– Det betyr at de går fra dag til dag uten å vite om de har jobb i morra, sier Krogstad.

Svært mange utlendinger, spesielt svenske arbeidsinnvandrere og folk fra Øst-Europa har med seg egne biler når de kommer.

Gjelder også vogntog

– Dette er en problemstilling som også gjelder yrkeskjøretøyer, sier administrerende direktør Geir A. Moe i Norsk Lastebileier-Forbund (NLF).

Geir A. Moe

– Blir bare verre og verre, sier Geir A. Moe i Lastebileierforbundet

Moe forteller at den såkalte kabotasje-kjøringa øker her i landet. Et utenlandsk vogntog som kommer til Norge har ikke lov til å begynne med varetransport innenlands. Ei uke etter at de har passert grensa på vei inn til Norge skal de være ute av landet igjen.

– Men det skjer ikke med alle, sier Moe. En stor del av vogntogene blir værende i landet og tar oppdrag i Norge. De kjører gods fra et sted til et annet innenlands.

I en undersøkelse Norsk-Lastebileier-Forbund har gjort blant sine nesten 3000 medlemsbedrifter oppgir 15 % å ha mistet transportoppdrag fordi utenlandske transportører falbyr kjøringa innenlands.

– Og dette er noe som skjer i stadig større omfang, forteller Geir A. Moe.