Det er årsrapporten fra 330-skvadronen som beksriver fjoråret i tall og fakta.
Totalt fløy skvadronens helikoptre 4246 timer, der 47 prosent av dette var søk, redning og ambulanse. Bare to år tidligere har skvadronen fløyet flere timer enn dette. Og det til tross for at delesituasjonen blir stadig vanskeligere og helikoptrene eldre, og at ansatte tidligere har advart mot svekket beredskap på grunn av gamle helikoptre.
– Sea King har systemer som ikke lenger støttes av produsent, skriver sjefen for 139 luftving i rapporten. 139 luftving har ansvaret også for 330-skvadronen.
Året hvor skvadronen utførte flest oppdrag var i 2009, og da med 1501 utførte oppdrag - enten søk- og redning eller ambulanse.
Nesten konstant beredskap
Oversikten over fjoråret for redningshelikoptrene ved basene på Banak, Bodø, Florø, Sola og Rygge viser at helikoptrene totalt hadde en beredskap på 98,6 prosent. Det er samme nivå som de siste fem årene.
Flest oppdrag utfører helikoptrene i sommerhalvåret, mens perioden november til februar er tiden på året med færrest oppdrag.
Fire alvorlige hendelser
Totalt har skvadronen registrert fire alvorlige hendelser.
- Et tilfelle der halerotoren kom borti et tre under oppheising av skadet person.
- Et fall fra sju meter under militær trening medførte alvorlig personskade.
- Et tilfelle der redningsmannen fikk rygg- og nakkeskader da han skulle heises opp
- Heiswire røk under trening i grov sjø og viklet seg rundt hovedrotoren. Helikopteret fly til nærmeste land og landet.