Det forklarte både Magne Sørensen og Alf Granviken i Hålogaland Lagmannsrett torsdag. Begge to var sjef for majoren i hver sine perioder på Bodø flystasjon.
De tilbakeviser derfor begge at de kunne ha grepet inn og stoppet majorens karriere som flyger i Luftforsvaret og på den måten forhindret ulykka som krevde 17 menneskeliv.
– Majorens eget ansvar
Tidligere har vitner fortalt retten at majorens alkoholproblem
Både Sørensen og Granviken legger med det alt ansvar for ulykken på majoren selv og hans flyging med alkohol i blodet.
Kjent med majorens "selskapelige aktivitet"
Alf Granviken sa i retten at dersom han hadde fått indikasjoner på at majoren hadde fløyet i fylla, ville det ha satt en brå stopper for hans videre flykarriere.
– Han vil ikke ha fått fløyet en time mer, sa Granhagen.
Den tidligere gruppelederen sa i retten at han var blitt orientert av sin forgjenger, oberstløytnant Magne Sørensen om majorens "noe store selskapelige aktivitet". På spørsmål fra de etterlattes advokat bekreftet Granviken at man med "selskapelig aktivitet" mente omgang med alkohol.
Engasjerte "spioner"
Granhagen fortalte at han tok kontakt med folk han stolte på i majorens skvadron og ba dem holde et øye med sin overordnede med tanke på misbruk av alkohol.
– Jeg opplevde ikke i løpet av de elleve månedene jeg var hans sjef å få noen tilbakemeldinger på at majoren misbrukte alkohol, sa Granviken i retten.
Granviken la til at han var godt fornøyd med majoren, både som flyger som sjef for Twin Otter-skvadronen.
– Hvordan kunne de la ham fly?
Enka til majoren har tidligere sagt til en advokat at hun ikke forstår hvorfor de overordnede
Aud Slettelvs mann var passasjer i ulykkesflyet. Hun følger rettssaken og sa at det kommer frem ting som hun hadde glemt.
– Det som er altoverskyggende er pilotens alkoholproblemer. Og at luftforsvaret lot en alkoholiker å fortsette å fly, sier Slettelv.
- Les også:
- Les også: