Hopp til innhold

Nå inntar monstrene lysløypa

Stadig flere skaffer seg en såkalt fatbike. Ketil Røtvold lover å ikke havne i krangel med skiløperne.

Fatbike

Ketil Røtvold bruker fatbiken sin flittig både vinter og sommer. Stadig flere skaffer seg denne type sykler.

Foto: Eskil Mehren / NRK

– Forskjellen på denne og en vanlig sykkel er at fatbiken har dobbelt så store dekk som en vanlig terrengsykkel. Ellers er det ikke så mye som skiller, sier Ketil Røtvold.

I fjor skaffet han seg en fatbike. En sykkel som egentlig er laget for sykling på snø.

– Jeg kjøpte den først og fremst som et alternativ til spinning om vinteren, men har brukt den en del på sti og myr om sommeren også, sier Røtvold.

– Bortsett fra på gjennomslagsskare og i masse snø, kan du egentlig bruke den over alt, sier han.

Ketil Røtvold var en av de første somskaffet seg fatbike i Tromsø.

Ketil Røtvold var en av de første som skaffet seg fatbike i Tromsø.

Vekker oppmerksomhet

G-Max i Tromsø har solgt flere slike sykler siden kjeden lanserte dem i høst.

– Det er nok en sykkel for de spesielt interesserte. Vi har hatt demomodeller på utstilling siden i vår. De har fått en del oppmerksomhet fra nysgjerrige kunder, men som sagt er det de spesielt interesserte som faktisk kjøper seg en, sier Frank Jensen, varehussjef for G-Max Tromsø.

Skigåerne i byen har hatt krangler med fotgjengere ved flere anledninger på grunn av bruk av lysløypene. Et problem som er kjent flere steder i landet.

Fatbike

Ketil Røtvold har blant annet brukt sin fatbike på fjelltur. Her fra Rødtinden i Tromsø, under særs vanskelige forhold, i fjor vinter.

Foto: Ketil Røtvold

– Når jeg er ute og sykler i løypa, holder jeg meg helt ute til høyre, der hvor skiløperne setter stavene sine. Vi ønsker ikke å komme i konflikt med skiløperne, og jeg regner med at de andre gjør det samme, sier Ketil Røtvold.

Importøren er utsolgt

Brown Couch As var de første som importerte slike sykler til Norge.

– Vi så syklene først på internett. Da tenkte vi at dette var noe vi ville ha selv, men som vi også trodde ville slå an resten av landet, sier daglig leder i Brown Couch, Jens Aabech til NRK.

I starten var det flere som lo av ideen.

– Vi sleit også med å få avtaler med sykkelbutikker og de store sportskjedene, men det er en del folk som har sett seg nødt til å svelge noen kameler, sier han.

Totalt har de solgt 400 sykler, og er klar til å importere flere på nyåret.

– Vi er et folk som liker å være ute og når en sykkeltrend først treffer i Norge, så gjør den det skikkelig. Nøyaktig hvor mange sykler vi tar inn ved neste runde er vanskelig å si. Det avhenger av hvor mange butikker vi får på laget. I tillegg er det jo flere som importerer slike sykler nå, så konkurransen er større, sier han.