Dødsulykke på E8 i Lavangsdalen i Troms - Statens havarikommisjon kom til Lavangsdalen fredag kveld. De søker svar på årsaken til ulykken som krevde fem liv.NRK

Statens havarikommisjon kom til Lavangsdalen fredag kveld. De søker svar på årsaken til ulykken som krevde fem liv.

Foto: NRK

Kan ha ulykkessvar om to uker

Først om to ukers tid vil Havarikommisjonen kunne gi en forklaring på hvorfor fem personer døde i kollisjonen på E8 i Lavangsdalen fredag.

Tre inspektører fra Havarikommisjonen for transport reiste fredag kveld til Troms for å starte sine undersøkelser av ulykkesstedet, kjøretøyene som var involvert og hvordan det ble kjørt rett før ulykken inntraff.

– De jobber sammen med krimteknikere og trafikketterforskere fra politiet og prøvde lørdag ettermiddag og benytte seg best mulig av dagslyset, ifølge sambandsoperatør Runar Fagerlund i Troms politidistrikt.

Endelig rapport om et år

Målet er å kunne gi et klart svar på hva som skjedde da fem mennesker døde og 59 andre ble brakt til sykehus. Men kanskje viktigst er det å forklare hvorfor det skjedde.

Grethe Myhre fra Statens havarikommisjon - Direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen. - Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

– Dette var en veldig stor ulykke i norsk sammenheng, med så mange døde og skadde. Den endelige rapporten vår kommer først om et år, men vi regner med å kunne gi et tydeligere bilde av hendelsesforløpet og årsakene til ulykken om et par ukers tid, sier direktør Grete Myhre i Havarikommisjonen til NTB.

To inspektører og en assisterende inspektør fra kommisjonen jobbet lørdag på ulykkesstedet på E8 i Lavangsdalen i Troms. Veistrekningen er beryktet og fryktet, spesielt om vinteren.

Myhre har egen kjennskap til veien, og mener mange kronglete svinger kan gjøre bilistene utålmodige og bidra til at de setter opp farten når veien går over i lange og rette strekninger.

– Jeg har bodd i Tromsø i seks år og jeg husker at Lavangsdalen ikke var en strekning jeg syntes det var hyggelig å kjøre på vintertid, sier Myhre.

14 dødsulykker

Inspektørene skal undersøke veiens beskaffenhet og føreforhold, men vil også undersøke kjøretøyene som var involvert i ulykken. Spesielt interessant er hvordan de var skodd og hvordan sjåførene opptrådte i forkant av sammenstøtet.

– Vi kommer også til å se på hvilke skader de omkomne og skadde fikk i ulykken, sier Myhre.

Ifølge Statens vegvesen har det vært 14 dødsulykker på strekningen på åtte år. Havarikommisjonen vil komme med tilrådninger i sin endelige rapport basert på funn knyttet til den sterkt ulykkesbelastede veistrekningens beskaffenhet.

Det er altfor tidlig å si noe allerede nå om hvilke konklusjoner og tilrådninger kommisjonen vil komme med i sin endelige rapport. Kommisjonens arbeid vil imidlertid kunne kaste lys over om veimyndighetene har gjort nok for å sikre veien.

(NTB)

Flere nyheter