Rederiet har flere ganger bedt Statens vegvesen om bedre belysning, men ingenting har skjedd.
Nå frykter Hurtigruten ASA nye ulykker som følge av dårlig belysning på brokarene på Tromsøbrua.
– Per i dag er det svært mørkt der. Det er ikke navigasjonslys og ingen opplyst indirekte belysning på brokarene. Det er helt mørkt, sier kaptein på MS Kong Harald, Lars Kalås.
– Rett og slett en risikosport
Rederiet og kapteinene om bord på hurtigruteskipene slår derfor alarm.
– Broen er risikabel sånn som den er. Det er rett og slett en risikosport som vi holder på med, sier Kålås til NRK.
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for belysning på broene. Nå pågår det en diskusjon med Kystverket om vegvesenet skal ha det i framtida.
– Vi hadde senest nå etter ferien henvendelser hvor vi purret på i forhold til å få beskjed om hva ønsker man å gjøre, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
– Vi er i gang med en prosess for å se på en mulig modell hvor Kystverket kan overta ansvaret for brobelysning, forteller Frode Kjersem som er regiondirektør i Kystverket.
– Fått flere rapporter fra kapteinene
Men Statens vegvesen og Kystverket er uenig om hvem som skal ta regningen.
– Vi må komme sammen for å diskutere og finne ut hvem som skal betale regningen, sier Thorsteinsen.
I Hurtigruten er de misfornøyde med framdriften for nye navigasjonslys og lyssetting av Tromsøbrua.
– Det er høst, og vi har allerede fått flere rapporter fra våre kapteiner om svært utilfredsstillende forhold. Vi er opptatte av at dette må tas tak i og at det må bli utbedret, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.