Hopp til innhold

Her kommer rutebussen seilende ned bakken mot bilene bak

Samtidig må bilene bak rygge i full fart.

Buss

Buss fra Nobina i trøbbel på glatt føre i Langnesbakken i Tromsø.

Foto: Øystein Grønås

– Jeg så plutselig at bussen bremset, og da begynte den å skli, sier Øystein Grønås til NRK. Da var det bare å hive seg på reversen å begynne å rygge.

Grønås kom kjørende opp Langnesbakken på Tromsøya tirsdag formiddag. Han tok igjen bussen, og merket at den mistet fart, før den startet sin dramatiske seiltur ned bakken.

I sin bil har Grønås et dashbordkamera som fanget seilturen. Bussen skled 60–70 meter før den stoppet, mens bilistene lenger ned i bakken rygget for å slippe unna.

Se videoen her:

En buss fra selskapet Nobina fikk problemer i Langnesbakken i Tromsø.

Mobilvideo: Øystein Grønås

– Hektisk

– Jeg var egentlig aldri redd mens det stod på, sier Grønås.

Han forteller om noen hektiske sekunder hvor han og de andre bilistene kom seg unna.

– Det endte godt, heldigvis. Det var ingen som ble skadd.

– Kjørte utenfor

Da bussen hadde stanset, kjørte Grønås opp til den.

– Andre biler som kom ned bakken kjørte i grøfta, fordi en sving hindret dem fra å se hva som hadde skjedd.

Svingen Grønås snakker om kalles på folkemunne «Dødssvingen». Grønås satte opp en varseltrekant og ble stående og prate med sjåføren helt til politiet kom.

– Synd i sjåføren

Han mener det er synd i sjåføren som fikk seg en høyst ufrivillig seiltur i dag.

– Sjåførene blir presset fra både ledelsen og passasjerene, det er de som får trykket fra begge kanter når det er noe som skjer, sier Grønås.

Han forteller videre at bussen ikke hadde kjettinger. Ifølge VG Nett vil sjåføren bli anmeldt for det.

– Alvorlig

Trond Høydal

Operasjonsleder Trond Høydal.

Foto: Tove Jensen / NRK

– I dag var det helt klart at kjetting ville hatt en funksjon, sier operasjonsleder i Troms politidistrikt, Trond Høydal, til VG Nett.

– Det er alvorlig at et så tungt kjøretøy seiler ukontrollert ned en bakke. Det er bare flaks at det gikk bra, sier Høydal.

Administrerende direktør Philipp Engedal i busselskapet Nobina sier til VG Nett at bussen, som er en hybridbuss, mistet strømmen i bakken.

Må ha kjettinger

– I det øyeblikket den går over på dieseldrift, girer den ned, begynner å spinne og mistet festet, sier Engedal.

Nobina vil gå igjennom hendelsen med sine sjåfører, og fra nå må alle sjåfører legge kjettinger på bussene de skal kjøre.

Vanskelig føre

Og det er ikke første gang denne vinteren en Nobina-buss kommer i trøbbel i Tromsø.

Senest sist fredag kolliderte to Nobina-busser i Kongsbakken.

Det har de siste dagene vært vanskelige kjøreforhold flere steder i Troms.