I en storstilt kampanje reklamerer teleselskapet Netcom med at de bygger ut 4G-dekning til folket. Og reklamen som ruller over TV-skjermene viser kartet over "landet" som får denne høy-hastighets teledekninga.
Men animasjonen stopper når dekningskartet har kommet til Trondheim. Det har ikke gått upåaktet hen.
På selskapets egne sider på Facebook hagler det med kommentarer fra folk over hele landet som slakter Netcoms skryt av 4G-dekningen.
– Løgn
Her er et bittelite knippe av kommentarer:
«Reklamen deres er løgn. Dere gir ikke 4G til folket. Dere gir 4G til folk i de store byene og der de har hytte. Oss andre er det ikke så farlig med. Enhver som klikker på dekningskartet deres klarer å se dette.»
«Hva med resten? I følge deres dekningskart finnes ikke 4G nord for nordtrøndelag. Mao gjenstår fremdeles 50% av landet»
«Kult med 4g, hva med å bygge ut også på de plassene som ikke engang har 3g?»
«Men likevel provoserende at de skryter av 4G dekning når de ikke dekker 50% av Norges areal. Ikke en gang vår hovedåre gjennom landet E6 klarer de dekke. Er det noe å skryte av? E6 har fremdeles områder med hull der man ikke kan ringe en gang»
De fleste kommentarene blir besvart av teleselskapets kundesenter med at en videre utbygging er planlagt, men at det ikke kan opplyses om noen dato.
– Har bare ikke startet i nord
Kommuniksjonsrådgiver Ellen C. Scheen sier til NRK at det slett ikke er slik at landet i deres øyne stopper ved Trøndelag.
– Det er bare det at vi ikke har startet utbyggingen i Nord-Norge enda. Dette er et stort apparat, og vi gjør oss ferdig område for område, sier hun.
Scheen legger til at de har forpliktet seg til å gi høyhastighets mobildekning til 98 prosent av landets befolknign innen 2018.
Hun forteller at i dag skal 3,2 millioner nordmenn i 166 kommuner ha tilgang til 4G-nettet.
– Og vi regner med at før årsskiftet vil for eksempel Tromsø få 4G. Resten av Nord-Norge vil få bedret sin mobildatadekning i løpet av 2015 og 2016, forklarer hun.
– Men hva med områdene som ikke engang har 3G-dekning?
– Det foregår også en parallell utbygging av 3G-nettet slik at vi har som mål å få 3G-dekning på så godt som alle eksisterende stasjoner. Det bygges faktisk mer 3G enn 4G, sier Scheen.
Hun mener reklamfilmene som nå ruller over skjermen konsentrerer seg om å vise dekningen slik den er i dag.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Allerede påpekt
Forbrukerombudet har allerede påpekt overfor teleselskapet at man ikke kan reklamere med noe som ikke finnes.
– Vi følger nøye med og stiller krav til hvordan reklamen er utforma i forhold til hvordan tilbudet i virkeligheta er, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Hun forteller at både Telenor, Netcom og Chess har fått krav om å være ta forbehold i sin markedsføring.
– Dette vil vi naturligvis følge opp for å se at de ikke driver villedende markedsføring, sier Nergård.