Fred Nibe er Yrkestrafikkforbundets Regionsleder i Nord-Norge. Han mener de utenlandske trailerne som kjører på norske veier om vinteren er en fare for sikkerheten.
– De har ikke det utstyret de burde ha. De har dårlige dekk, og mange av dem har ikke kjettinger. De er rett og slett dårligere skodd enn de norske. Vi trenger sterkere tiltak, sier Nibe.
- Les også:
- Les også:
Vil ha regelendringer
Et tiltak Nibe ønsker for å få tryggere veier om vinteren er at transportkjøper får ansvar for dem som utfører transportene.
– I Finland er det blitt krav til at dem som kjøper transporter, også har ansvar for at sjåførene holder seg til lover og regler i landet de er i. Sånn vil jeg ha det i Norge også. Jeg vil også at det skal innføres minstelønn innenfor tariff, slik at norske sjåfører har mulighet til å konkurrere.
- Les også:
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Ikke sjåførenes feil
Fred Nibe mener at norske sjåfører ikke har sjans til å konkurrere mot den lave lønna utenlandske sjåfører får. Han tror også at dårlig lønn fører til utrygge veier.
– Sjåførene ønsker å tjene penger, derfor kjører mange av dem gjerne døgnet rundt. Det er ikke trygt, verken for dem eller noen andre. Men det er ikke sjåførene sin feil, transportkjøperne må ta ansvar.
I tillegg til å være Yrkestrafikkforbundets Regionsleder i Nord-Norge, arbeider Fred Nibe til daglig som bussjåfør i Boreal Transport AS. Han vet godt hvordan det er å kjøre på veiene og være redd for å møte utenlandske trailere.
- Les også: – Vi er på vei for å fikse biffen
– Redd for å møte utenlandske trailere
– Konsekvensen kan bli fatal når en stor trailer mister grepet på grunn av dårlige dekk. Det kan bli en kjempestygg ulykke. Hvis for eksempel en buss med 60 passasjerer møter en trailer som mister kontrollen, så sier det seg selv at det lett kan bli skummelt.
Nibe sier at en bussjåførs største frykt er glatt veibane kombinert med mye vind, akkurat slik som været som har vært i nord den siste tiden.
– Allerede har vi sett mange eksempler på vogntog som mister kontrollen og får sleng på hengeren. Dette kan føre til dødsulykker, noe som er et tragisk utfall. I noen tilfeller stenges også hovedfartsårene slik at trafikken blir stående mellom to landsdeler.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Gjelder også norske sjåfører
Selv om Nibe mener at det flest utenlandske sjåfører som ikke er godt nok skodd, har han en oppfordring til norske sjåfører også.
– Det er ikke bare utenlandske sjåfører som ikke har orden på utstyret, og det er viktig at alle som kan være en fare for seg selv og andre fanges opp. Det å ha riktige dekk er en selvfølge. Husk alltid å ha gode kjettinger tilgjengelig i tillegg.
Fred Nibe ønsker også at det skal bli hyppigere kontroller av trailere.
- Les også:
- Les også:
– Viktig å dele erfaringer
– Et viktig preventivt tiltak for tryggere veier er hyppigere kontroller med utenlandske transportører, slik at man får tatt dem som er dårlig skodd blant annet. Dette kan forhindre mange ulykker.
Han mener det er viktig at sjåfører som er vant til norske vinterveier deler sine erfaringer.
– Det er lurt at sjåfører som ikke er vant til disse forholdene tar seg en prat med sjåfører som har kjørt her lenge. Da må vi som sjåfører også være åpne for å hjelpe til med tips og råd.
- Les også: