Hopp til innhold

Frykter at ny flyrute blir lagt ned

Den nye flyruta mellom Harstad og Stavanger blir brukt skuffende lite, sier selskapet. Næringslivet frykter at den blir lagt ned.

BMI dropper Kjevik
Foto: Med tillatelse fra BMIs nettsider

– Det er skuffende at så få bruker den nye flytruta mellom Harstad og Stavanger, sier Nina Handegård, som er forretningsutvikler i flyselskapet BMI.

Hun forteller at flere flyvninger er gjort uten passasjerer, og at ruta til nå har vært ulønnsom.

Samme rute fra Tromsø ble lagt ned for to uker siden.

Ny flyrute kan bli lagt ned

Undersøkelse viste behov for flyrute

Da næringslivet ble spurt om behovet for en slik flyrute, svarte bedriftene at en slik rute var viktig. Frank-Robert Skogli som var med på å undersøke behovet er skuffa.

– Jeg synes det er leit å høre at man ikke bruker det tilbudet som finnes. Spesielt etter at det har vært en undersøkelse som sier at næringslivet vil bruke det, forteller Skogli til NRK.

800 bedrifter i landsdelen, som til sammen omsetter for 100 milliarder kroner i året, ble spurt om behovet for en direkteflyrute mellom Harstad–Tromsø og Stavanger. Svaret var at penger kunne spares på å slippe omveien om Gardermoen.

– De fleste setene er ledige

Likevel viser det seg at de fleste setene er ledige i maskinen med 50 seter.

– Vi taper penger på ruta, sier forretningsutvikler i BMI, Nina Handegård.

I snitt tror Handegård at de har mellom fem til sju passasjerer på hver flyvning.

– Vi er ikke fornøyde. Det er altfor lite etter det grunnlaget vi ble forespeilet, forteller hun.

Handegård tror deler av årsaken kan være dårlig markedsføring.

– Her er det nok litt begge deler. Vi har en stor utfordring i forhold til konkurrentene våre. Det er veldig stort fokus på bonuspoeng, som gjør at folk heller flyr med konkurrentene våre for å samle bonuspoeng.

– Ødeleggende for regionen

Kurt Jørgensen som stedlig leder i Harstad for oljeleverandøren Weatherford, har hovedkontor i Stavanger. Han frykter at ruta blir lagt ned.

– Hvis de velger å legge ned, så tror jeg det kan ta lang tid før det kommer andre selskaper. Det vil være ødeleggende for regionen vår, sier Jørgensen.

Handegård vet ikke hvor mye penger de har tapt på ruten så langt.

– Nei, det har jeg ikke oversikt over. Jeg må bare tenke fremover, og håpe at det ordner seg, sier forretningsutvikleren i BMI.