Hopp til innhold

Overflygninger er millionbutikk og vekstnæring

Norge er blant de billigste landet å fly over. Derfor velger store flyselskaper som Emirates å legge stadig flere turer over landet vårt.

Global Airline Crossroads

Flyselskapet Emirates flyr stadig oftere over Norge på vei til og fra USA.

Foto: Kamran Jebreili / Ap

– Bare i dag har vi hatt et 20 talls fly over Troms på tur til og fra fjerne himmelstrøk. Ser du opp mot himmelen er sannsynligheten stor for at det er Aeroflot, Emirates, Air China eller Delta eller Virgin du ser, sier Jan-Gunnar Pedersen, leder for underveistjenesten i Avinor.

I 2013 tjente Avinor 120 millioner kroner på fly som passerte gjennom norsk luftrom. Totalt var det en økning på 12 prosent når det gjelder antall fly som passerte over Norge i 2012.

I september var den økningen på 26 prosent.

For hver flyging som passerer norsk luftrom kan Avinor tjene mellom 5.000 og 30.000 kroner.

– Vi er et av de billigste landene å fly over. Det gjør at flere flyselskap prioriterer å fly over Norge. Blant annet er det flere som velger å fly over Norge og Island istedenfor Storbritannia for å komme seg til USA. Flyturen er litt lenger, men flyselskapene sparer penger på det. I tillegg er det få forsinkelser i norsk luftrom, sier Pedersen.

Baller på seg

Pedersen forklarer at kostnadene for å fly over forskjellige land er komplisert.

– Enkelt fortalt koster det en viss sum å ha fly i eget luftrom. Jo flere fly som passere, jo billigere kan vi gjøre det. I tillegg kommer kostnader de forskjellige landene har på flytrafikk. Sverige har for eksempel investert voldsomt i egen flypark, og for å tjene inn disse pengene må de kreve høyere avgift for å fly over landet, sier han.

– Det skal sies at vi ikke kan tjene ubegrenset på denne trafikken. Prisen vi fakturerer flyselskapene er styrt av myndighetene. Dersom trafikken overstiger en viss prosentandel av budsjettet, går også en del av overskuddet tilbake til flyselskapene, fortsetter Pedersen.

I mai skal Avinor presentere et nytt system for overvåkning av fly som trafikkerer over havet.

– Det nye systemet vil gjøre overvåkningen bedre, og ikke minst øke kapasiteten vår. Så vi håper at treet kan fortsette å vokse inn i himmelen, sier Pedersen.

Sikkerhetskontroll på Oslo lufthavn

Flytrafikken i Norge øker, men også flytrafikken over Norge er på vei opp.

Foto: Erlend Aas / SCANPIX

Flyselskaper som aldri lander i Norge

Statistikken til underveistjenesten viser en økning i norsk luftrom av flyselskaper som aldri lander i Norge.

Fly over Tromsø

Ett fly fra Tromsø til Oslo, ett fra Moskva til Los Angeles og ett fly på vei fra Tokyo til London over Tromsø på én gang.

Foto: Flightradar24

Etter SAS, Norwegian og Widerøe, er faktisk Emirates det flyselskapet som ferdes mest over Norge.

– Vi har blant annet hatt en stor økning i transpolare flyginger mellom Asia og Europa og USA, sier Jan-Gunnar Pedersen.

Emirates

Tidligere denne måneden var tre Emirates-fly på vei over Norge fra Dubai til forskjellige flyplasser i USA. Emirates er det flyselskapet som oftest flyr over Norge, bortsett fra SAS, Norwegian og Widerøe.

Foto: Skjermdump fra Flightradar 24

Russland har nå valgt å åpne opp sitt luftrom betraktelig for overflyging.

– Det gir større muligheter for å optimalisere flygingene sine over Norge.

– Er det en grense for hvor mange fly vi kan ha over hodene våre?

– Ja, men den er ikke nådd ennå.

Klimautfordring

Stadig økt flytrafikk i norsk luftrom vil ikke gi en økt effekt på klimaet i nord, mener Kim Holmén internasjonal direktør for Norsk Polarinstitutt.

– De transpolare flygingene krysser bare norsk luftrom, og flyginger på langs av Norge, som innenlandsruter, har vi hatt hele tiden, sier han.

– Men flytrafikken generelt er en utfordring med tanke på klimaet, understreker han.

Utslippet av karbondioksid, blant annet fra flytrafikk et mye større problem. Og at vi mennesker flyr stadig mer er da alvorlig

Kim Holmén, internasjonal direktør Norsk Polarinstitutt

Blant annet kan kondensskyene som flyene lager faktisk påvirke temperaturen på bakken.

– Høythengende skyer gir høyere temperaturer. Lavthengende skyer senker temperaturene, sier Holmén.

– Hvor stor effekt har egentlig disse skyene?

– Skyene kan jo henge en stund, men det er klart at det er ikke den største utfordringen vi står over. Sånn sett er utslippet av karbondioksid, blant annet fra flytrafikk, et mye større problem. Og at vi mennesker flyr stadig mer er da alvorlig.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark