– Bare i dag har vi hatt et 20 talls fly over Troms på tur til og fra fjerne himmelstrøk. Ser du opp mot himmelen er sannsynligheten stor for at det er Aeroflot, Emirates, Air China eller Delta eller Virgin du ser, sier Jan-Gunnar Pedersen, leder for underveistjenesten i Avinor.
I 2013 tjente Avinor 120 millioner kroner på fly som passerte gjennom norsk luftrom. Totalt var det en økning på 12 prosent når det gjelder antall fly som passerte over Norge i 2012.
I september var den økningen på 26 prosent.
- Les også:
For hver flyging som passerer norsk luftrom kan Avinor tjene mellom 5.000 og 30.000 kroner.
– Vi er et av de billigste landene å fly over. Det gjør at flere flyselskap prioriterer å fly over Norge. Blant annet er det flere som velger å fly over Norge og Island istedenfor Storbritannia for å komme seg til USA. Flyturen er litt lenger, men flyselskapene sparer penger på det. I tillegg er det få forsinkelser i norsk luftrom, sier Pedersen.
Baller på seg
Pedersen forklarer at kostnadene for å fly over forskjellige land er komplisert.
– Enkelt fortalt koster det en viss sum å ha fly i eget luftrom. Jo flere fly som passere, jo billigere kan vi gjøre det. I tillegg kommer kostnader de forskjellige landene har på flytrafikk. Sverige har for eksempel investert voldsomt i egen flypark, og for å tjene inn disse pengene må de kreve høyere avgift for å fly over landet, sier han.
- Les også:
– Det skal sies at vi ikke kan tjene ubegrenset på denne trafikken. Prisen vi fakturerer flyselskapene er styrt av myndighetene. Dersom trafikken overstiger en viss prosentandel av budsjettet, går også en del av overskuddet tilbake til flyselskapene, fortsetter Pedersen.
I mai skal Avinor presentere et nytt system for overvåkning av fly som trafikkerer over havet.
– Det nye systemet vil gjøre overvåkningen bedre, og ikke minst øke kapasiteten vår. Så vi håper at treet kan fortsette å vokse inn i himmelen, sier Pedersen.
Flyselskaper som aldri lander i Norge
Statistikken til underveistjenesten viser en økning i norsk luftrom av flyselskaper som aldri lander i Norge.
Etter SAS, Norwegian og Widerøe, er faktisk Emirates det flyselskapet som ferdes mest over Norge.
– Vi har blant annet hatt en stor økning i transpolare flyginger mellom Asia og Europa og USA, sier Jan-Gunnar Pedersen.
- Les også:
Russland har nå valgt å åpne opp sitt luftrom betraktelig for overflyging.
– Det gir større muligheter for å optimalisere flygingene sine over Norge.
– Er det en grense for hvor mange fly vi kan ha over hodene våre?
– Ja, men den er ikke nådd ennå.
Klimautfordring
Stadig økt flytrafikk i norsk luftrom vil ikke gi en økt effekt på klimaet i nord, mener Kim Holmén internasjonal direktør for Norsk Polarinstitutt.
- Les også:
– De transpolare flygingene krysser bare norsk luftrom, og flyginger på langs av Norge, som innenlandsruter, har vi hatt hele tiden, sier han.
– Men flytrafikken generelt er en utfordring med tanke på klimaet, understreker han.
Blant annet kan kondensskyene som flyene lager faktisk påvirke temperaturen på bakken.
- Les også:
- Les også:
– Høythengende skyer gir høyere temperaturer. Lavthengende skyer senker temperaturene, sier Holmén.
– Hvor stor effekt har egentlig disse skyene?
– Skyene kan jo henge en stund, men det er klart at det er ikke den største utfordringen vi står over. Sånn sett er utslippet av karbondioksid, blant annet fra flytrafikk, et mye større problem. Og at vi mennesker flyr stadig mer er da alvorlig.