Seks år etter at alle 14 helikoptrene skulle være på plass, har man bare fått ett i drift på Bardufoss.
– Det er en stor skuffelse at det europeiske forsvarsmarkedet ikke klarer å levere i tide. Det viktigste er å få maritime helikoptre ganske raskt, det første er kommet, men vi registrerer at det har tatt ca. seks år fra de skulle vært levert, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen.
I 2001 signerte forsvaret en kontrakt om levering av 14 nye helikoptre av typen NH90 til bruk av Kystvakten og på de nye fregattene.
- Les også:
- Les også:
– For gamle helikoter
Seks år etter at de skulle være på plass, er bare ett levert. For Kystvakten betyr det at de fortsatt må bruke sine gamle LYNX-helikoptre.
De har vært i drift siden 1980-tallet, sier kommandørkaptein Ottar Haugen.
– Forsinkelsen som nå har oppstått har bidratt til at LYNXen begynner å gå ut av sin tid, samtidig som vi ikke har nye helikoptre tilgjengelig.
Nå har altså Forsvarsdepartementet bedt luftforsvaret om å i løpet av sommeren utarbeide en reserveløsning for å skaffe nye helikoptre dersom NH90ene uteblir.
"Hyllevare"-pris
Hvor lenge man kan vente før det blir aktuelt å starte en ny innkjøpsprosess vil ikke statssekretær Roger Ingebrigsten si noe om, men han sier at leveringstid vil bli viktig i valget av eventuell ny leverandør.
– Dersom det skulle bli aktuelt å endre hvilke helikoptre vi skal ha, så er jeg ganske sikker på at vi kan få såkalt hyllevare til en akseptabel pris ganske raskt. Det er ikke førstevalget, førstevalget er helt klart å få NH90-helikoptrene til Bardufoss så fort som mulig, men vi lager en reserveplan hvis årene strekker enda mer ut.