Det er ingen krav til å lære noe om den norske krigshistorien i skolen i dag.
Læreplanen for grunnskolen stiller ingen krav til dette, og det er dermed opp til kommunene sjøl å velge om de vil undervise i krigshistorien eller ikke.
Et eksempel på dette er elevene i 10. klasse ved Ruseløkka skole i Oslo, som ikke er helt sikker på hva som skjedde i Finnmark og Nord-Troms på slutten av 2. verdenskrig.
– Det var et eller annet med noe brenning av bål eller noe - eh, eller nei, jeg vet faktisk ikke, sier 10. klassing Ane Gregersen.
- Les også:
- Les også:
– Har ikke lært det på skolen
I skolegården på ungdomsskolen i Oslo, er hendelsene i Finnmark for 70 år siden for mange ganske fjern.
– Jeg tror ikke vi har lært om det på skolen, så jeg vet egentlig ikke så mye om det, sier Gregersen.
Det er kanskje ikke så rart, for det står ingenting konkret i læreplanen for 10.-klassingene, at brenning og tvangsevakuering av en hel landsdel skal være tema.
Det som derimot står i læreplanen er den samiske historien, den amerikanske frihetskampen og den franske revolusjon.
- Les også:
– Elevene må tenke selv
Harald Frode Skram har drevet skoleforskning og lærerutdanning ved Universitetet i Oslo (UiO). Han er mer opptatt av at elevene skal lære seg å tenke sjøl.
– Man skal ikke nødvendigvis pugge årstall, eller lese om at så skjedde det og så skjedde det. Slike kunnskaper som du stort sett bare har bruk for til å løse kryssord eller til å delta i quiz med, sier Skram.
Han er ekspert på undervisningslære, men mener kildekritikk er vel så viktig som konkrete hendelser for elevene.
– Dette er et utvalg av de utallige hendelsene som skjedde. De er foretatt av noen som da forsøker å påtvinge andre denne måten, den samme måten å tenke på, innbefattet de verdiene som ligger bak det utvalget som er tatt, sier Skram.
- Les også:
Noen kjenner historien
En lite konkret læreplan til tross – med egeninteresse kan man få med seg mangt.
Og for Teodor Thyvold er ikke andre verdenskrig noe fremmed og ukjent fra fortida.
– Jeg vet vel en god del. Andre verdenskrig er det tema jeg liker best i historie, sier han og forteller hva han kan om tvangsevakueringa og brenningen av Finnmark og Nord-Troms;
– På slutten av krigen, sånn rundt 1944 så innså tyskerne at de måtte trekke seg tilbake lenger ned i landet. For å forhindre at russerne skulle få litt flere forsyninger så brente de ned flere store byer og gårder. Det ødela livet til flere bønder og sivile, forteller Teodor Thyvold.