Hopp til innhold

Kommunene i Nord-Norge og Stavanger samarbeider om nye flyruter

– Vi trenger flere direkteruter i tiden fremover.

SAS-fly lander på Stavanger lufthavn Sola

Illustrasjonsfoto: Stavanger Lufthavn, Sola.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Næringslivet ønsker raskere forbindelser og flere avganger mellom den voksende oljeregionen i Nord-Norge og oljehovedstaden Stavanger, er konklusjonen fra en undersøkelse blant 800 bedrifter.

Rapporten «Fly Arctic – Connecting the Norwegian oil and gas Industry» viser at næringslivet forventer en stor vekst i reiser mellom Stavanger-regionen og destinasjonene i Nord-Norge.

– Vi har gjennom dette arbeidet kartlagt fremtidige reisemønster for mange bedrifter i alle regionene. Vi ser at det vil være et stort behov for mer effektive reisemåter og flere nye direkteruter i tiden fremover, sier leder av prosjektets styringsgruppe, Kristine Bock, i en pressemelding.

Undersøkelsen viser at bedriftene har behov for følgende forbedringer:

  • Direkte rute mellom Stavanger og Harstad/ Evenes.
  • Direkte rute mellom Stavanger og Tromsø med gode videre forbindelser til Hammerfest.
  • Næringslivet på Helgeland etterspør hyppigere forbindelser til Oslo.
  • Internt i Nord-Norge er det behov for bedre ruter mellom Helgeland og Harstad/Evenes samt Helgeland og Hammerfest.

– Kan spare 400 millioner i året

Dette er første gang det blir gjennomført et samarbeidsprosjekt innen ruteutvikling for fly mellom så mange kommuner og fylker i Norge, hvor en undersøker trender innen næringslivets fremtidige reisemønster.

Med direkterute mellom Stavanger og Harstad/Evenes og direkterute til Tromsø, så vil olje- og gassindustrien i begge disse regionene spare over 400 millioner kroner årlig, sier prosjektledelsen.

Kommunene Hammerfest, Tromsø, Harstad, Sandnessjøen, Brønnøysund og Stavanger, samt Avinor ved Stavanger lufthavn, samarbeider om ruteutviklingsprosjektet.


– Viktig for næringsutvikling

Gode kommunikasjonsmuligheter er svært viktig for bedriftene for å kunne ha en effektiv drift og også for god rekruttering fra ulike deler av landet og utlandet, sier prosjektledelsen.

– Utvikling og vekst kommer ikke av seg selv, og det gjør heller ikke nye flyruter. Eierne av prosjektet har hatt et ønske om å starte et systematisk ruteutviklingsarbeid i en tidlig fase, slik at en kan ha et enda bedre rutetilbud på plass for næringslivet i rett tid, sier Bock.