Hopp til innhold

Hadde dieselbil – måtte forkaste viktige klimamålinger

Nå har man kjøpt en elbil til bruk i en av verdens nordligste bosettinger.

El-bil i Ny-Ålesund

Stasjonsleder Christiane Hübner og materialforvalter Steinar Aksnes foran den nye elbilen.

Foto: Synnøve Haga

Svært viktig klimaforskning gjøres i den lille utposten Ny-Ålesund på Svalbard.

Forurenset målinger

I forskningsbyen ligger også Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon, Sverdrupstasjonen. Fra den stasjonen har man brukt en dieseldreven bil for å frakte utstyr og komme seg til forskningsstasjonen oppe på Zeppelinfjellet.

Zeppelinstasjonen er sentral i overvåkingen av det at globale atmosfæriske miljøet, og data som samles inn der har stor betydning for kartlegging av klimaendringer.

Men dieselbilen som de har brukt til nå, har skapt store problemer for den viktige forskningen.

– På vei til Zeppelinstasjonen må vi passere Gruvebadet hvor det gjennomføres atmosfæriske målinger på samme type partikler som slippes ut ved bruk av diesel, og dermed må målingene forkastes hver gang en dieselbil kjører forbi. Når vi nå bytter til elbil slipper vi det problemet, forteller stasjonsleder Christiane Hübner fra Norsk Polarinstitutt.

Zeppelinfjellet

Utsikt fra forskningsstasjonen på Zeppelinfjellet.

Foto: Picasa 2.0 / NRK

Japanerne prøvde

Derfor har Norsk Polarinstitutt nå kjøpt inn en elektrisk bil.

Det gjorde også Japan for ti år siden til sin forskningsstasjon i Ny-Ålesund, men den tålte ikke kulde og fungert derfor dårlig.

Siden det har det skjedd stor utviklingen i teknologien, og materialforvalter Steinar Aksnes har stor tro på at elbilen skal fungere i det barske arktiske klimaet.

– Elbilen er testet i ut i kaldere temperaturer enn hva vi har her i Ny-Ålesund og vi tror derfor ikke at kulden blir noe problem for den daglige bruken, sier Aksnes til nettsiden til instituttet.