I helgen hadde det samiske nasjonalteateret Beaivváš premiere på stykket, som forteller om livet til kunstneren Nils-Aslak Valkeapää, også kjent som Aillohas.
NRK sin teateranmelder Per-Kristian Olsen var ikke nådig i sin kritikk mot stykket, som han blant annet mener går for langt i å fortelle udokumenterte historier fra kunstnerens liv.
Krav til sannhet
– Selv om dette er kunst, står den ikke over krav til sannhet. Den kan tolke og gi subjektive bilder av virkeligheten, og er dermed i en unik posisjon til å utfordre holdninger i samfunnet og etablerte sannheter. Men det kunsten ikke kan gjøre, er å heve seg over sannheten og presentere noe man ikke vet er sant, sier Olsen.
«Det tegnes et særdeles usympatisk bilde av Valkeapääs mor i denne prosessen. Det i seg selv må en skuespillforfatter kunne gjøre, men da må han kunne forsvare det kunstnerisk. Her reduseres det til ren utlevering. Det er noe veldig ekkelt ved det, » skriver Olsen i sin anmeldelse.
Han reagerer også på antydningene om at en nær-fatal trafikkulykke var et bevisst selvmordsforsøk og at både mor og søster hadde et alkoholproblem.
Teatersjef uenig i kritikk
Teatersjef Haukur Gunnarsson ved Beaivváš er uenig i kritikken.
– Dette er ikke en historisk-biografisk presentasjon, men en indre reise til en kunstner, som da er tolket gjennom forfatteren og dramatikeren Ari-Pekka Lahti som også er en av instruktørene for stykket, sier Gunnarsson.
– Hvordan har dere jobbet for å dokumentere de hendelsene dere skildrer?
– For det første er det ikke teaterets rolle å dokumentere. Vi lager forestillinger og kunst, men det finnes de som har gjort research, og man kan også gå over grensen til Finland for å finne sannheten. Det hadde vært uinteressant å lage et glansbilde. Man må også ta med smerten og det vanskelige som hører med i en kunstners reise, sier teatersjefen.