– Åtte ladestasjoner er satt opp på én uke. Det betyr at med litt mer engasjement fra flere aktører kan vi få opp nok stasjoner til at alle typer elbiler kan krysse landet på langs uten rekkeviddeangst, sier Bellona-leder og elbilentusiast, Frederic Hauge.
Den siste uken har Bellona i samarbeid med elektrokonsernet Sønnico og Salto Ladestasjoner kjørt fra Trondheim til Nordkapp i en Tesla og installert ladestasjoner langs veien.
– Vi har kommet til et punkt hvor elbil er blitt et reelt alternativ for veldig mange bilkjøpere, i alle deler av landet, takket være ambisiøs elbilpolitikk. Da må vi kunne forvente at også behovene for å kunne lade disse bilene dekkes, sier Hauge.
- LES OGSÅ:
Oppkalt etter koordinaten 71 grader nord
I fjor sommer kjørte Frederic Hauge strekningen Oslo-Nordkapp med en elbil. Etter turen tok mange kontakt med Hauge for å etterspørre offentlig tilgjengelige ladestasjoner nord for Trondheim.
– Jeg plagdes en del da jeg kjørte til Nordkapp i sommer, så da tenkte jeg at dette må vi gjøre noe med. Det er derfor gledelig å kunne meddele at vi har tatt tak og etablert slike ladestasjoner på hele åtte steder mellom Trondheim og Nordkapp.
Ladekorridoren har fått navnet eRoute71, etter koordinaten 71 grader nord.
– Det var naturlig å kalle den for dette, og vi har fått mye positiv respons. Dette er et navn som vi håper vi kan bygge ut videre infrastruktur i Norge med, forteller Hauge til NRK.
- LES OGSÅ:
– Nord-Troms og Finnmark må inkluderes
Transnova, som er et organ etablert av samferdselsdepartementet, kom nylig med et forslag til nasjonal strategi for infrastruktur for elbiler.
Der er målet at man skal kunne kjøre med elbil på de viktigste hovedveiene i Norge, men har ikke valgt å ta med utbygging i Nord-Troms og Finnmark. Det synes Bellona-lederen er for dårlig.
– Nord-Troms og Finnmark er da også deler av Norge, at ikke disse områdene inngår i Transnovas plan viser at det ikke er en nasjonal strategi, fastslår Frederic Hauge, som etterlyser større ambisjoner for videreutvikling av infrastruktur.
Tall NRK har fått fra Norsk Elbilforening viser at det i Finnmark er 51 elbiler. I Troms er det hele 201 elbiler, Tromsø med 132 av dem.
- LES OGSÅ:
Oppfordrer næringslivet
Hedda Heyerdahl i Salto Ladestasjoner AS, forteller at ladestasjonene de har installert er forholdsvis rimelige å etablere.
– Ladestasjoner med Type 2-uttak kan lade alle moderne elbiler, og gir sikker og bekvem ladning på inntil 22kW. Vi oppfordrer alle næringsdrivende langs landeveien til å etablere slike stasjoner og dermed gjøre det mulig for alle med elbil å reise landet rund, sier Heyerdahl.
Frank Jaegtnes i Sønnico AS legger til at alle aktørene de kontaktet langs ruten var positivt innstilt til å etablere ladestasjoner.
– Ladeutfordringen var allerede kjent, da flere - spesielt hotellene- allerede har hatt stor pågang fra gjester som etterspør lademuligheter. Vi skulle gjerne rullet ut flere ladestasjoner før de store behovene melder seg i sommerferien, sier han.
For ordens skyld er sønnen til Frederic Hauge Tesla-selger.
Her kan du se kart med ulike type ladere i Norge, inkludert de nye i eRoute71.
- LES OGSÅ: