Kvaliteten på alle skolene i Finnmark, og de fleste skolene i Nordland og Troms ligger klart under landsgjennomsnittet.
Det viser en fersk forskningsrapport fra NTNU.
Problemene i nord dreier seg ikke bare om høyt frafall, men også dårlig læringskvalitet.
- Les også:
– Kjempetrist
Faglig er skolene i landsdelen klart svakere enn landet for øvrig, slår rapporten fast.
En av elevene på Vadsø videregående skole, Solveig Hofseth, synes rapporten er dyster lesning.
– Det er jo kjempetrist å høre at vi kommer så dårlig ut. Det er jo demotiverende og det er litt flaut å se at det er sånn, sier Hofseth, som går i tredje klasse på studiespesialisering.
Forskningsrapporten fra NTNU sier ikke noe om hvilke skoler i fylket som skårer dårligst.
- Les også:
– Det er «noe» med læringskulturen
Poenget er nemlig nettopp det at problemene ikke bare dreier seg om lav fullføring, men også om de faglige resultatene.
– Det med frafall er i tråd med det vi har funnet før. Men nå ser vi at dette også gjelder andre kvalitetsindikatorer, som for eksempel hvordan man gjør det på eksamen, forteller økonomiprofessor ved NTNU Torberg Falch.
Det er Falch som sammen med sin kollega Bjarne Strøm som har utarbeidet rapporten, og ifølge Falch tyder rapporten på at det er noe med læringskulturen som rammer Finnmark spesielt.
- Les også:
(Artikkelen fortsetter under)
– Henger igjen i kulturen
– I Finnmark der det er mange som ikke fullfører er det naturlig å tro at de sterkeste blir igjen og får ekstra oppfølging, og dermed gjør det bra karaktermessig. Men sånn er det ikke. Det er omvendt, sier Falch.
På Vadsø videregående skole har Solveig Hofseth gjort seg opp noen tanker om hvorfor det står så dårlig til i fylket.
– Det kan jo være at det henger igjen i kulturen vår at det ikke var vanlig å utdanne seg, men bare å dra rett på sjøen og fiske. Det kan tenkes vi ikke tar utdanning og skole like seriøst som i resten av landet, sier Hofseth.
- Les også:
– På rett vei
Det er fylkesråden i Finnmark, Lisbeth Isaksen, langt på vei enig i. Og hun er ikke det minste overrasket over rapporten som viser at kvaliteten ved de videregående skolene i Finnmark er dårlige.
– Men, vi er jo på rett vei, sier Isaksen. Bare fra i fjor til i år ser vi at seks prosent flere fullfører og består og fire prosent færre slutter.
For fylkeskommunen forsøker å heve kvaliteten i videregående skoler i Finnmark gjennom flere tiltak, blant annet etterutdanning av lærere.
- Les også: Sammenheng mellom skolekutt og frafall
Frykter stempling
– Vi hadde et møte med universitetet i Tromsø for å snakke med dem om hvordan de kan bidra til et godt løp for etter- og videreutdanning av lærere i Finnmark, sier Isaksen.
Imens går ungdom med skolebakgrunn fra Finnmark ut i verden, og skal konkurrere på arbeidsmarkedet. Solveig Hofseth på Vadsø videregående skole er redd for at arbeidslivet stempler dem.
– Det er jo litt skummelt at framtidige arbeidsgivere kan se på en som dårligere bare fordi man er herfra, til tross for at man kanskje har gode karakterer.
- Les også:
– Foreldrene må forstå
Forskeren bak rapporten, Torberg Falch, tror noe av ansvaret for å snu trenden på de videregående skolene både i Finnmark, og i resten av landsdelen ligger på foreldrene.
– Hvis foreldrene skjønner hvor viktig det er å motivere ungene til utdanning ville man vært på riktig vei, også i Finnmark, sier Falch.
- Les også: