Hopp til innhold

Widerøe-sjefen må gå

Administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe gikk av etter et styremøte i selskapets hovedkontor på Fornebu tirsdag.

Lars Kobberstad

Widerøe-sjefen Lars Kobberstad gikk av tirsdag.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Styret i Widerøe var tirsdag samlet til styremøte ved selskapets hovedkontor på Fornebu. Møtet skulle blant avgjøre framtiden for administrerende direktør Lars Kobberstad, som har vært toppsjef i seks og et halvt år, skriver Dagens Næringsliv tirsdag kveld.

Selskapet er på etterskudd med kostnadskutt, ifølge avisen. Torghatten er største eier i Widerøe, med 51 prosent, etter at SAS solgte seg ned i flyselskapet våren 2013. Nordland fylkeskommune eier 17 prosent av Widerøe.

– Uenighet om veivalg

Styret i Widerøe ønsker et skifte i ledelsen i selskapet, og at administrerende direktør Lars Kobberstad fratrer sin stilling, heter det i en pressemelding som ble sendt ut tirsdag kveld.

Styreleder i Widerøe, Brynjar Forbergskog, forklarer lederskiftet med en uenighet i veivalgene i selskapet.

– Vi er enige om mål og retning for Widerøe, men vi er nok uenige om strategien for å nå disse målene, forteller styrelederen i Widerøe. Derfor har vi blitt enige med Kobberstad om at han stiller sin stilling til disposisjon, sier Forbergskog.

Lars Kobberstad fortsetter i stillingen ut februar måned.

Ingen kommentar

NRK har vært i kontakt med Nordland fylkeskommune, men verken fylkesrådsleder Tomas Nordvoll (Ap) eller fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen (H) ønsker å kommentere endringer i ledelsen i Widerøe.

Sliter i motvind

Som alle andre flyselskap sliter Widerøe med økonomien. Selskapet fikk i fjor vår beskjed fra de nye eierne i transportgiganten Torghatten om å redusere utgiftene med 200 millioner kroner.

Årsaken er høye kostnader samt at deler av flyparken i årene som kommer må skiftes ut.

Ledelsen har forsøkt å få med ansatte på lønnskutt, men har ikke lyktes med å inngå avtale med samtlige av foreningene. Kabinpersonalet og ledelse/administrasjon har imidlertid tatt lønnskutt.

Pilotene i selskapet gikk i fjor vår med på en avtale hvor de gikk 3 prosent ned i lønn, samt lønnsstigen ble justert ned og at startlønnen ble 20-25 prosent redusert.

Men da bakkeansatte ikke ble med på tilsvarende lønnskutt, trakk pilotene seg fra avtalen i midten av desember. Pilotene har i tillegg krevd å få etterbetalt alt de er trukket i lønn.