Lars Kobberstad - For at Widerøe skal stå imot Norwegian må kostnadene ned, sier administrerende direktør Lars Kobberstad. - Foto: Håvard Karlsen / NRK

For at Widerøe skal stå imot Norwegian må kostnadene ned, sier administrerende direktør Lars Kobberstad.

Foto: Håvard Karlsen / NRK

Widerøe må kutte for å stå i mot Norwegian

Mens SAS torsdag la fram et overraskende svakt førstekvartalsresultat, kunne datterselskapet Widerøe samme dag vise til gode tall fra samme periode.

Widerøe hadde et overskudd på 54 millioner kroner mot 55,2 millioner kroner i samme periode i fjor, noe som er på samme nivå som 2011. Selskapet er godt fornøyd med resultatet.

– Det er fortsatt god utvikling i Widerøes markeder, men vi merker en skjerpet konkurranse. Likevel er vi godt rustet til å møte denne konkurransen, etter flere år med kostnadsreduksjon og kontroll, sier administrerende direktør Lars Kobberstad.

Siden 2009 har Widerøe kuttet kostnadene sine med nesten 10 prosent, men ytterligere reduksjoner må gjennomføres for å møte ny konkurranse.

– Norwegian utfordrer oss på de mest trafikktunge rutene våre. For å stå imot både dem og mindre konkurrenter på mindre ruter, må kostnadene våre ned ytterlige 50 millioner kroner i 2012, sier Kobberstad.

Driftsinntektene var på 820 millioner kroner mot 768 millioner, mens driftsresultatet var 53,1 millioner kroner mot 65,5 millioner kroner for 1. kvartal i fjor.

Se video: Widerøe får fortsette å fly i Lofoten

Video Widerøe får fortsette å fly i Lofoten - Foto: Nyhetsspiller /

Widerøe får fortsette å fly i Lofoten.

(NTB)

Flere nyheter

Flere dyrearter er fortsatt preget av oljeutslippet fra «Exxon Valdez» utenfor Alaska 24. mars 1989. 
- I dag ser det normalt ut, men stikker du spaden i grunnen kommer det opp olje, forteller Bjørn Einar Grøsvik, forsker ved Havforskningsinstituttet.

– Billigere å la oljetankerne gå på grunn

Mens båtene utenfor norskekysten blir større, bygger Norge ned beredskapen som skal hindre skipskatastrofer med påfølgende miljøødeleggelser. – Det vil være billigere å rydde opp etter oljeutslipp enn å ha en statlig slepebåtberedskap, hevder konsulentrapport.

Les saken