Widerøe Dash 8 - Foto: MORTEN HOLM / Scanpix
Foto: MORTEN HOLM / Scanpix

Widerøe bytter ut viktig fly-del

Widerøe bytter ut vital låsebolt på Q 400-understellet.

Widerøe skal nå bytte ut en vital del på understellet til sine fire Dash 8 Q 400-fly, til tross for at denne delen ifølge flyprodusenten ikke trenger inspeksjon før etter 15.000 landinger.

- Våre Q 400-fly har ca. 9.000 landinger. Ett av våre fly er inspisert etter SAS' uhell med slike fly i Ålborg og Vilnius den siste uken, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien til NTB.

- Vi har konstatert samme tendens som ved uhellet i Ålborg, nemlig at det har oppstått rust på en låsebolt i en sylinder på understellet. Dette formoder vi at vi vil finne også på våre øvrige tre Dash 8 Q 400, opplyser informasjonsdirektør Richard Kongsteien til NTB.

- Oppsiktsvekkende

Han synes det er oppsiktsvekkende at de må bytte ut denne delen allerede nå. Widerøe forventer derfor at flyprodusenten Bombardier tar en kritisk gjennomgang både av inspeksjonsprogrammet på understellet og også resten av slitedelene på Dash 8 Q 400.

Mangler reservedeler

For å få Widerøes maskiner på vingene igjen, må selskapet bestille reservedeler fra Bombardier. Det håper Kongsteien ikke vil by på problemer.

Men det kan bli et problem. Helge Torp, som er leder for luftdyktighetsseksjonen i Skandinavisk Tilsynskontor (STK) det organ som fører tilsyn med SAS' luftfart sier til NTB at det på global basis er stor mangel på reservedeler.

Produsenten og flyselskapene sitter ikke inne med reservedeler som det i utgangspunktet ennå ikke skal være behov for. Torps oppfatning er at det er den samme feilen som oppsto både i Ålborg og i Vilnius. SAS i Sverige og Danmark har til nå inspisert 11 av sine gjenværende 21 Dash 8 Q400-fly, og Torp sier at det er funnet rust på flere av disse flyene.

(NTB)

Flere nyheter

asbjørn schultz

2.500 døde i Norges største skipskatastrofe: – Jeg var ung og sterk, og kjempet for livet

Asbjørn Schultz var den eneste nordmannen som overlevde «Rigel»-katastrofen. 2.500 menneskeliv ble liggende igjen – i havet, i fjæra eller innestengt i vraket – druknet eller brent til døde. Fortsatt lurer historikere på om britene visste hva de gjorde da de bombet fangetransporten.

Les saken