Hopp til innhold

Vil ikke bruke 18 mrd på å knytte sammen ytre Helgeland

Statens vegvesen vil heller ha flere og bedre ferger enn å bruke 18 milliarder kroner på tunneler og bruer for å knytte ytre Helgeland sammen.

Flytebru over Alstenfjorden

Flytebru over Alstenfjorden er et av alternativene som er foreslått for å knyte sammen ytre Helgeland.

Foto: Statens vegvesen

– Geografien og samferdselen på Ytre Helgeland er veldig komplisert, og i deler av dette området vil det være viktigst å gjøre tiltak i ferge- og båttilbudet, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Torbjørn Naimak

Regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Statens vegvesen mener det blir for dyrt å bygge tunneler og bruer for å korte ned reisetida mellom Sandnessjøen og Brønnøysund. Det er en av konklusjonene i en utredning gjort på oppdrag fra Nordland fylkeskommune, og som ble lagt fram i Bodø i dag.

Fergeløsning

Statens vegvesen kommer derfor til å anbefale at det i stedet enten satses på en direkte hurtigferge mellom Horn og Tjøtta, eller at det gjøres mindre tiltak på eksisterende veg og fergesamband.

I dag er kjøretida mellom de to byene over tre timer. En fergefri forbindelse vil koste 12,8 milliarder kroner og vil kort ned reisetida med halvannen time.

Statens vegvesen anbefaler i stedet at det satses på en hurtigferge mellom de to kommunene. Det er ikke ordfører i Brønnøy Johnny Hanssen fornøyd med.

To løsninger

– Det er lagt fram to løsninger, en fergeløsning og ei tunnelløsning. Det er helt klart at en fast tilknytning er det beste lensingen for denne regionen. Da bestemmer du selv når du vil reise, og det er det beste for folk, næringsliv og regionen som helhet.

Statens vegvesen har utredet alternativer med tunnel under Vistenfjorden og ulike tunnel- og brualternativer i Tjøttabassenget. Konklusjonen er imidlertid at samtlige av disse alternativene er så kostbare og har så liten samfunnsøkonomisk nytte, at Statens vegvesen ikke kommer til å anbefale Nordland fylkeskommune å gå videre med dem.

Et av argumentene mot fast tilknytning er at strekninga mellom Brønnøysund og Sandnessjøen ikke er en felles bo- og arbeidsregion.

Tunnel til Vevelstad

– Jeg blir litt oppgitt over denne framstillingen. Når vi ser på den samferdselsløsningen vi har hatt over mange, mange år, er den elendig. Det bidrar ikke til at vi kan bli en felles bo- og arbeidsregion. Skal vi ta utgangspunkt i det vi har, vil vi aldri få den utviklingen vi ønsker.

I første omgang vil Brønnøy-ordføreren ha en tunnel over fra Brønnøy til Vevelstad.

– Den vil knytte oss alle bedre sammen. Deretter en direkteferge fra Vevelstad til Tjøtta. Det ville ha løst mye, sier Hanssen.

Frykter ferge til evig tid

Arnt Frode Jensen

Herøy-ordfører Arnt Frode Jensen.

Foto: Frank Nygård / NRK

I utredningen er det også vurdert ulike alternativer for fergefri kryssing av Alstenfjorden til Herøy og Dønna. Her er konklusjonen at tunnel under Alstenfjorden til Herøy er den investeringen som vil gi størst samfunnsøkonomisk nytte.

Investeringskostnaden på vel 5 milliarder kroner er imidlertid så høy at det er usikkert om et slikt prosjekt kan realiseres, konkluderer Statens vegvesen.

Et alternativ med en kortferge fra Skorpa til Alstenøya med timesavganger døgnet rundt, trekkes også fram som en mulighet. En slik løsning vil bidra til å kutte reisetida fra Herøy og Dønna til fastlandet og innebærer en utvidelse av bo- og arbeidsmarkedsregionen.

Alternativet med en flytebru videre til Sandnessjøen er derimot forkastet, ettersom kostnadene ved en slik bruløsning er anslått til over 11 milliarder kroner. Det samme gjelder en bruløsning fra Herøy via Brasøy til Alstenøya.

Naimak trekker imidlertid en klar konklusjon fra utredningen:

– Rapporten viser at det er mer realistisk å satse på en fast løsning for Herøy og Dønna i framtida enn å investere store beløp i nord/sør-forbindelsen på Ytre Helgeland. Her er trafikkgrunnlaget begrenset, og det er størst transportbehov fra kysten og inn mot E6. Dette bildet forsterkes etter åpningen av Toventunnelen. Når det gjelder Herøy og Dønna ligger det større muligheter for å få til faste forhold i framtida, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Han understreker imidlertid at Statens vegvesen ikke har konkludert når det gjelder valg av løsninger.

Vil ha fastlandsforbindelse

Herøy-ordfører Arnt Frode Jensen (Ap) vil aller helst slippe fortsatt fergeforbindelse inn til fastlandet.

– De har konkludert med to mulige løsninger. Det ene er en tunnel og det andre er fergeforbindelse fra Herøy og Dønna og inn til fastlandet. Dersom vi fortsetter med ferger, frykter jeg det vil bli ferger til evig tid. Vi har et næringsliv som blomstrer, og etter mitt syn har man ikke gjort en god nok jobb for å se på hvilket potensial vi har i årene fram mot 2030.

– Hvorfor skal storsamfunnet gå inn å bruke fem milliarder kroner på en tunnel til to små kommuner som Herøy og Dønna.

– Du må ha et næringsperspektiv på en slik spørsmålsstilling. For Herøys vedkommende har vi et rikt næringsliv. Vi har en bedrift som produserer for nær tre milliarder kroner i året. Det er et enormt stor bidrag til fellesskapet. Vi kan bidra mer enda mer dersom vi får en bedre veiforbindelse, mener Arnt Frode Jensen.

Det er fylkestinget som til sjuende og sist skal avgjøre hvilken løsning det blir for ytre Helgeland.

– Det viktigste for oss er ikke tunnel, men at det er en fast forbindelse. I andre øykommuner ser vi en betydelig vekst dersom de får fastlandsforbindelse.