Hopp til innhold

Avinor: – Denne flyplassen er verdt tilnærmet null kroner

Forsvarets flyplass i Bodø er så nedslitt at den knapt er verd noen ting, mener Avinor. Forsvaret på sin side krever nær en halv milliard kroner for anlegget.

Bodø lufthavn

– Vi har Avinor på den ene siden som vil betale minst mulig, og Forsvaret som tidligere har fått kritikk for at de selger sine eiendommer for billig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

Etter planen skal Avinor overta ansvaret for drift og vedlikehold av Bodø lufthavn om to år.

Men i et brev sendt til samferdselsdepartementet før jul fremkommer det at Avinor nekter å betale summen Forsvaret mener eiendommen Bodø lufthavn er verdt.

– Forsvaret krever 441 millioner kroner for Bodø lufthavn. Avinor mener man har grunnlag for å prate om tall under 100 millioner, i alle fall en verdifastsetting nærmere null kroner, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til NRK.no.

Bakgrunnen er blant annet at Avinor må regne med store utgifter i omstrukturering av lufthavnen og investeringer i rullebanen som er svært slitt.

Nytt driftsbygg

Dag Falk-Petersen

Dag Falk-Pettersen mener prisen på Bodø lufthavn er for høy.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix
Ketil Solvik-Olsen

Solvik-Olsen håper mye i denne saken er avklart i løpet av våren.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Å bruke Forsvarets gamle anlegg er ikke et aktuelt tema, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til NRK.

I dag drifter Forsvaret Bodø lufthavn fra sju ulike anlegg, noe som er minst fem for mange for Avinor. Avinor må skrote det meste av Forsvarets gamle anlegg på Bodø lufthavn, dersom de overtar ansvaret for driften av flystasjonen.

– Det vi ser for oss så langt er at vi bygger et nytt driftsbygg for brann- og redningstjenesten vår og at dette legges rett i nærheten av terminalen og at vi gjør alt derfra, sier konsernsjefen i Avinor.

Avinor skal overta flyplassen i Bodø når jagerflyene letter fra Bodø for siste gang.

– Vil ikke ha samme kritikk på nytt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, mener avklaringen om forsvarets framtid i Bodø og kostnadene er en vanskelig sak.

– Vi har Avinor på den ene side som vil betale minst mulig, og Forsvaret som tidligere har fått kritikk for at de selger sine eiendommer for billig. Forsvaret ønsker ikke å få samme kritikken på nytt.

Solvik-Olsen sier man nå jobber for å finne et kompromiss hvor begge partene blir fornøyde.

– Forsvaret vil ha mest mulig for lufthavnen. Da er det viktig at vi klarer å finne det prisnivået som er riktig som gjør at ingen mener at de subsidierer hverandre her. Det er det arbeidet som nå pågår mellom departementene.

Håper på snarlig avklaring

– Når kommer du og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide til enighet i denne saken?

– Senest i går hadde vi en diskusjon om dette. Så lenge prosessene går bra mellom våre fagfolk er vi fornøyd med fremdriften. Men jeg håper mye av dette kan være avklart i løpet av denne våren, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren mener at når flere aspekter avklares i løpet av våren, vil det fortsatt være tid igjen før driftsansvaret til Bodø lufthavn skal gå til Avinor.

– Jeg mener vi har god tid i denne saken, det er ikke vits i å stresse. Men det er samtidig viktig at vi har god fremdrift.

Avinor har i samråd med Samferdselsdepartementet bedt Forsvaret om å gi en eksakt dato minst to år før dette skjer. Avinor jobber ut fra at Forsvaret vil forlate i løpet av 2016, og at det da blir naturlig at Avinor overtar.

– Betydelig lavere pris

Dagens rullebane eies av Forsvaret og er så nedslitt at det må byges ny innen ti år. Enten parallelt med dagens flystripe eller nede ved havet. Å bygge den parallelt med dagens landingsstripe vil uansett koste mellom en halv og en milliard kroner.

Denne jobben får Avinor når Forsvaret trekker seg ut. Nå håper Avinorsjefen på en rask avklaring om hvor han skal satse, slik at han slipper feilinvesteringer i millionklassen.

– Vi står foran store investeringer, og det er viktig for oss å gjøre disse slik at vi får glede av dem lang tid framover, sier konsernsjef Dag Falk-Pettersen i Avinor.

Vil ha ny rullebane i Bodø