I går gjorde flertallet på Stortinget det klart at de vil be regjeringen etablere gjennomsnittmålinger på langt flere veistrekninger enn de 24 vi har i dag. Forslaget ble lagt frem i mai i år av Ap, SV og Sp, og er i tråd med flere faglige anbefalinger. Men regjeringen har hele tiden vært imot.
Vegvesenet har nå foreslått 40 strekninger hvor de ønsker gjennomsnittmåling, og landet vil få en dobling av slike målinger.
Ingen plan for Nordland
Vegvesenet har ingen planer om å innføre gjennomsnittsmålinger på veistrekninger i Nordland. Men utelukker ikke at det kan bli aktuelt dersom Stortinget presser regjeringen til å godta flere slike trafikksikkerhets tiltak.
– Vi ønsker ikke å ha dette overalt, men vi vil ha det på ulykkeutsatte strekninger, sier Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Kjell Idar Juvik.
I tunneler er det vanskelig å holde fartskontroll, og derfor ønsker Stortinget å ha flere strekningsmålere gjennom tunneler. Men til tross for at Nordland er et «tunnelfylke», er det ikke planlagt å sette opp gjennomsnittsmålinger i noen av fylkets tunneler.
I Toventunnelen på Helgeland har det blitt målt bilister opp mot 200 kilometer i timen, likevel er det ikke satt i gang et nytt konkret tiltak i denne fjellgjennomgangen.
– Det siste planlagte tilfellet av gjennomsnittsmålere i Nordland er for Toventunnelen. Men på grunn av at ministeren sa stopp når han kom inn i regjeringskontorene er ikke den tatt i bruk, forteller Juvik.
Lite overvåkning på veiene
Spørsmål om personvern har flere ganger vært blant ankepunktene til politikerne som har vært mer skeptiske til innføring av flere gjennomsnittsmålere. Avdelingsdirektør, Tore Lysberg hos Statens vegvesen Region nord, tror ikke folk har grunn til å være bekymret for at de blir overvåket på store deler av Norges veier.
– Strekningene som får gjennomsnittsmåling er valgt ut da de har utmerket seg som problem -og ulykkestrekninger, så det er ikke sånn at vi automatisk overfører denne effekten til hele veinettet, sier Lysberg.
Avdelingsdirektøren poengterer likevel at den viktigste innsatsen for å få ned antall ulykker på veiene ligger hos bilistene selv.
– Strengt tatt er det vel ingen som ønsker et samfunn med mye overvåking, men hvis alle sammen hadde innrettet seg etter fartsgrensene hadde vi sluppet det, sier Lysberg.
- Les også: