Hopp til innhold

Verdenskjent band hjelper Torgeir med å få solgt fiskestanga

Torgeir Nilsen fra Steigen forsøker å få solgt fiskestanga si. Det får han profesjonell hjelp til.

Slik ser annonsen ut

KREATIV: – Jeg forutsetter at fiskestangen kjøpes av en person som elsker å fiske, og som setter pris på naturopplevelser, kan man lese i annonsen.

Foto: Skjermdump

NRK skrev søndag om FINN-annonsen til Torgeir Nilsen fra Engeløya i Steigen. Under tittelen «Dødens tjener kan bli din» forsøker han å få solgt fiskestanga si på det som må sies å være en helles kreativ måte.

Annonsen er nemlig skrevet i dikt-form, og hadde søndag blitt lest av over 20.000. Tirsdag har tallet økt til over 50.000.

Men hvem som hadde hjulpet Nilsen med å utforme annonsen, har vært en hemmelighet. Inntil nå.

Fikk hjelp fra band

Torgeir Nilsen fra Steigen i Nordland får hjelp av Shagrath i Dimmu Borgir

Torgeir Nilsen fra Steigen i Nordland får hjelp av Shagrath i Dimmu Borgir for å få solgt fiskestanga si.

Foto: FINN

– Annonsen er skrevet av en relativt kjent person, nemlig bassist og vokalist Stian Tomt Thoresen aka. «Shagrath» i det norske black metal-bandet Dimmu Borgir, sier PR-rådgiver Johannes Fjose Berg i Finn til NRK.

Dimmu er blant Norges største musikalske eksportartikler uansett sjanger, med over to millioner solgte album på verdensbasis.

– Selv var jeg storfan av Kizz da jeg var yngre, og er det vel egentlig fremdeles, men Kizz blir jo søndagsskole sammenlignet med Dimmu Borgir, sier Torgeir selv.

Kjendiser

Men hvorfor har en slik aktør hjulpet en privatperson med å få solgt en fiskestang? Berg forklarer at ulike annonser på Finn den siste uken har spredt seg som ild i tørt gress, etter at norske kjendiser har bistått vanlige nordmenn i utviklingen av annonsene.

Både Arne Scheie, Unni Lindell, Ørjan Burøe og Per Heimly er blant dem som har hjulpet folk i den kreative prosessen.

– Dette har vært et prosjekt som har vært delvis initiert av oss for å vise folk at man, ved å være litt kreativ og bruke litt ressurser på utformingen, kan få veldig bra respons, sier Berg, og påpeker samtidig at det er snakk om ekte mennesker som selger ekte gjenstander.

Noe av tanket bak prosjektet, har vært å motivere flere til gjenbruk.

– Vi har ønsket å inspirere på en litt utradisjonell måte, noe som har slått veldig godt an, sier informasjonssjef Lene Kallum i Finn.

– Kraftfullt salgstriks

Torgeir Nilsen med fiskestanga

FISKER: Torgeir Nilsen fra Engeløya i Steigen med fiskestanga.

Foto: Privat

Torgeir er ikke i tvil om at det er annonseteksten som har ført til den enorme responsen.

– Jeg har flere annonser liggende ute, men de har på langt nær så stor respons som denne annonsen. Det er ikke noen tvil om at en god, utradisjonell annonsetekst med humor er et kraftfullt salgstriks, sier han.

– Nå skal jeg gjøre alle de andre annonsene mine om til dikt, for å få tingene solgt.

– Har du fått solgt fiskestanga?

– Det har vært mange interesserte, men jeg har ikke solgt den ennå, men det regner jeg med vil endre seg snart.