Hopp til innhold

Bevilger 317 millioner ekstra til vei i Nord-Norge

Samferdselsprosjekter i Nord-Norge får milliondryss fra regjeringen som kompensasjon for endringer i den differensierte arbeidsgiveravgiften.

Ketil Solvik-Olsen
Foto: Jan Gulliksen / NRK

Arbeidsgiveravgiften er ulik landet rundt

Arbeidsgiveravgiften er ulik landet rundt.

Foto: Kart: Kommunal- og regionaldepartementet

EU og ESA har endret sitt regelverk for regionalstøtte. Det betyr at Norge må gjøre om sitt regelverk.

Onsdag presenterte kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) regjeringens forslag til kompensasjon for kommuner som blir rammet av regelendringen.

Tiltakene omfatter 70 millioner kroner til å legge dekke på riks- og fylkesveier i 2014. Ellers er det avsatt penger til tunnel på riksvei 77 Tjernfjellet i Nordland, oppgradering av Ofotbanen og Nordlandsbanen, bedret framkommelighet på E6 Kvænangfjellet vinterstid samt breddeutvidelse og utdyping av farleden i Hammerfest og Tana.

En rekke bruer og flaskehalser skal også utbedres i de tre nordligste fylkene.

Nye regler

Differensiert arbeidsgiveravgift betyr at bedrifter i utkantstrøk betaler mindre avgift for å hindre fraflytting.

Nye EU-regler for regional statsstøtte har gjort det nødvendig å endre den særnorske ordningen med ulik arbeidsgiveravgift rundt om i landet.

Endringen som regjeringen meldte inn til ESA til godkjenning for sju nye år, betyr at 31 nye kommuner får nyte godt av tiltaket. Men flere sektorer unntas fra ordningen, som transport-, energi- og finansnæringer.

Det betyr betydelige merkostnader for en rekke bedrifter, spesielt i Nord-Norge. Reduksjonen i arbeidsgiveravgift for bedrifter som er omfattet av EØS-regelverket, er beregnet til over 6,5 milliarder kroner årlig.

Gjennomfører mange kompenseringstiltak

Derfor presenterte regjeringen i dag flere infrastrukturprosjekter i Nord-Norge som kompensasjon for bortfallet av differensiert arbeidsgiveravgift.

– Nord-Norge rammes helt klart hardest. Derfor er dette viktig, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Med sektorunntakene fra EU innebærer det at næringslivet betaler inn 405 millioner kroner ekstra i avgift.

– De millionene skal tilbakeføres slik at næringslivet kommer godt ut.

Erfaringer fra sommer på E6

Ketil Solvik-Olsen

Ketil Solvik-Olsen på roadtrip langs E6 i sommer.

Foto: Astri Husø / NRK

Før sommeren møtte kommunalministeren og samferdselsministeren fylkesmennene og fått innspill fra hvert fylke. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) brukte sommerferien til å undersøke hvordan det står til med motorveien.

– Transportnæringen blir spesielt hardt rammet, så infrastrukturen må oppgraderes, sier Solvik-Olsen.

– Noen steder er E6 god, andre steder er den langt fra god nok. Å komme seg frem er viktig for prioriteringen. Det er avgjørende for at fisk og olje kommer frem til markedene.

50 millioner til Tjernfjellet

Regjeringen ønsker å styrke de allerede planlagte prosjektene for E6 i Nordland. Flere veistrekninger trenger oppgraderinger for å få en felles standard på veinettet, mener samferdselsministeren.

– Dette vil komme hele befolkningen til gode med bedre fremkommelighet og infrastruktur. Det er mange steder der vogntog ikke kan møte hverandre uten å stoppe nesten helt opp. Spesielt på bruer.

Blant annet får Tjernfjellet i Saltdal kommune i Nordland bevilget 50 millioner kroner i 2015.

– Dette er veldig etterspurt. Jeg satt selv på en lokal lastebilsjåfør på denne strekningen i sommer. Det er med hjertet i halsen man ser fjellstupet på ene siden og fjellveggen på andre siden.

Totalt er det bevilget 317 millioner kroner ekstra til vegformål i Nord-Norge i 2015.

– Dette er en klar marsjordre til vegvesenet om at det er mye arbeid som gjenstår på norske veier, sier samferdselsministeren.

Men under pressekonferansen i dag ble verken ny flyplass i Rana, eller utbedring av flyplassen i Bodø nevnt.

– Innfrir ikke

Nestleder Helga Pedersen i Arbeiderpartiet mener tiltakene fra regjeringen ikke innfrir.

– Tiltakene som er lagt fram bærer preg av å drifte løpende vedlikeholdsoppgaver som man forventer at regjeringa løser, men jeg er i tvil om dette er treffsikkert nok for de bedriftene som har fått en kraftig avgiftsøkning. Regjeringa har så langt heller ikke fulgt opp stortingsflertallet når det gjelder å vurdere ekstraordinære tiltak for å styrke forsyningssikkerheten av kraft og kompetansehevende tiltak for berørte sektorer, sier Pedersen.

Se hele oversikten under:

Nordland:

Rv 77 Tjernfjellet:

Prosjektet ligger i Saltdal kommune i Nordland, og omfatter bygging av om lag 4 km lang tunnel. Dagens veg er smal (hovedsakelig vegbredde mellom 5,5 og 7,5 m) og svingete. Horisontal- og vertikalkurvaturen er dårlig.

Vegen mangler gul midtstripe. Det er en sterk stigning opp Tjernfjellet fra E6. Strekningen er vanskelig å forsere for vogntog, spesielt på vinterføre. Strekningen mangler fullverdig rekkverk på flere partier, der det i stedet er murt opp et betongrekkverk.

  • Det foreslås bevilget 50 millioner kroner i 2015.
  • Midlene går til planlegging og så anleggsstart på slutten av 2015.
  • Tiltaket vil forbedre fremkommeligheten for alle som kjører strekningen, og gi en bedre forutsigbarhet for næringslivet.

Ofotbanen:

Bevilgningen i 2014, 20 millioner kroner, vil gå til en rekke mindre tiltak som vil gjøre banen mer robust mot tekniske feil og klimapåvirkninger. Det er også regnet med tiltak på Narvik godsterminal og verkstedområdet etter ønske fra togselskaper og terminaloperatører.

Bevilgningen i 2015 på 10,5 millioner kroner blir brukt til profilutvidelser på to tunneler på Katterat kryssingsspor. Profilutvidelsene er nødvendige både for å få plass til et nytt kontaktledningsanlegg og kunne oppfylle krav til lasteprofil i den trangeste tunnelen.

  • Det foreslås bevilget 20 millioner kroner i 2014 og 10,5 millioner kroner i 2015.
  • Innenfor samlet bevilgning i 2014 og 2015 regner JBV med å kunne disponere midler til installering av en akustisk detektor for unngå havari og risiko for avsporinger på banen.
  • Tiltakene vil gjøre Ofotbanen mer robust

Nordlandsbanen:

Det er behov for mer godstransport på jernbane. For 2014 er det bevilget 24 millioner kroner til investeringer og for 2015 legges det opp til å bevilge ytterligere 10 millioner kroner. Bevilgningene skal brukes til å forlenge kryssingssporet ved Oteråga fra 290 til 600 meter som ligger 24 km øst for Bodø.

I prosjektet inngår også bygging av plattform for å betjene reisende som er tilknyttet forsvarsanlegget på Reitan. Et lengre kryssingsspor på opp til 600 meter vil gi økt kapasitet for lengre godstog og mer effektiv persontransport.

  • Det foreslås bevilget 24 millioner kroner i 2014 og 10 millioner kroner i 2015.
  • Tiltakene vil bidra til bedre fremkommelighet for både næringsliv og privatpersoner. Strekningen blir mer robust og effektiv.

Bruer:

Flere bruer blir oppgradert innen 2015. I Nordland gjelder dette Midtengbekken bru (10 millioner kroner), Finneidstraumen bru (35 millioner kroner), Medbyelv bru (30 millioner kroner) på E6.

Troms:

E6 Kvænangsfjellet:

Kvænangsfjellet er en høyfjellsovergang. Vegen er værutsatt, spesielt på vinteren med rasfare og vind som skaper fokksnø. Problemene blir forsterket ved at vegen har sterk stigning og dårlig kurvatur. E6 over Kvænangsfjellet er hovedferdselsåren mellom resten av landet og Finnmark fylke.

Som hovedveg til Finnmark med økende transport av varer og tjenester, er det behov for å få en bedre og mer vintersikker veg. Om vinteren hender det at vegen må stenge i kortere eller lengre perioder eller innføre kolonnekjøring. Prosjektet omfatter tiltak for å bedre fremkommeligheten og regulariteten om vinteren.

  • Det foreslås bevilget 50 millioner kroner i 2015.
  • Midlene går til planlegging med mulighet for anleggsstart hvis planleggingsarbeidet går knirkefritt i 2015.
  • Tiltaket vil forbedre fremkommeligheten for alle som kjører strekningen, og gi en bedre forutsigbarhet for næringslivet.

Bruer (2015):

E6 Skogstad bru (20 millioner kroner), E6 Numedal bru (30 millioner kroner), E6 Rakenesura (30 millioner kroner)

Finnmark:

Polarbase–Hammerfest kommune:

Tiltaket omfatter breddeutvidelse og utdyping av farleden ned til -17 meter ved å fjerne en fjellrygg som stikker ut i dagens led. Breddeutvidelsen medfører også at kursendring i strøm unngås. Hensikten med tiltaket er å redusere ulykkesrisikoen og å bedre regulariteten for større skip og rigger til Polarbase, som er utpekt som forsyningsbase for petroleumsaktiviteten i Barentshavet.

  • Det foreslås bevilget 10 millioner kroner i 2014 og 38 millioner kroner i 2015.

Leirpollen–Tana kommune:

Tiltaket omfatter breddeutvidelse og utdyping av farleden inn til Leirpollen ned til -9 meter, basert på fartøy med dyptgående på 6,8 til 7,4 meter og maksimal båtlengde 127 meter.

  • Det foreslås bevilget 20 millioner kroner i 2015.
  • Hensikten med tiltaket er å bedre innseilingsforholdene til kvartsittbruddet innerst i Leirpollen.

Bruer (2015):

Rv 94 Fallejohka bru (20 millioner kroner), Rv 94 Skuggelv bru (20 millioner kroner), E6 Nyelv bru (5 millioner kroner)