Hopp til innhold

Vegansk trend: – Sosiale medier står bak

Bård Reinton-Kjellhov forlot ingeniørstilling i oljebransjen for å selge vegansk mat. – Det er en økende trend å spise grønt, men suksessen ville ikke vært mulig uten sosiale medier.

Tropisk bønneburger

Denne burgeren er laget uten kjøtt, egg, meieriprodukter eller andre ingredienser som stammer fra dyr.

Foto: Ingrid Helene Jurs / veganslife.com

Bård Reinton-Kjellhov fra Veganermat

For to år siden begynte Bård Reinton-Kjellhov å interessere seg for veganisme. Nå er han daglig leder i Veganermat, og eier og driver Den Grønne Kassa sammen med kona si.

Foto: Andrea Bruer

Tidligere skrev NRK om den nye studien fra Oxford, som viser at et mer plantebasert kosthold kan redde mellom åtte og ti millioner menneskeliv.

En av de som har valgt å gå over til å spise vegansk er Bård Reinton-Kjellhov, som nå lever av og for vegansk mat.

– Jeg fordømmer ingen for å spise kjøtt, men kjøttproduksjon foregår under uverdige forhold, og derfor valgte jeg å gå bort fra all mat som er produsert via dyr, forteller den tidligere ingeniøren, som nå lever av å selge veganske middagsmåltider.

– Norsk kjøttnæring bør være stolt

Kjøtt- og Fjørfebransjens landsforbund mener det er viktig å se på den store sammenhengen av fordeler og ulemper med å gå bort fra kjøtt og annen mat produsert via dyr.

Bjørn-Ole Juul-Hansen

Direktør i Kjøtt- og Fjørfebransjens landsforbund, Bjørn Ole Juul-Hansen, er ikke bekymret for veganer-trenden. Han tror at kjøtt har en sterk plass i fremtiden, mye på grunn av vår lange tradisjon for å spise kjøtt.

Foto: Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund

Kjøttnæringa innrømmer at det økologiske fotprintet hvert menneske setter igjen etter seg kunne vært forminsket ved en lavere kjøttproduksjon. Likevel ønsker direktør i Kjøtt- og Fjørfebransjens landsforbund, Bjørn Ole Juul-Hansen, å påpeke at klimaet i Norge ikke egner seg for å kun produsere plantebasert mat.

– Mesteparten av det vi har mulighet til å produsere her i Norge må gjennom en dyremage først, sier Juul-Hansen.

Direktøren mener det er viktig å se på at landets produksjonsmuligheter skiller seg fra andre land i sørlige områder.

– Vi må beholde den produksjonskapasiteten og utnytte de ressursene vi har i Norge. Vårt klima egner seg for å dyrke gress, og vi kan ikke dyrke frukt og grønt i lik mengde som andre steder.

Stor vegansk etterspørsel

I mars gjennomførte Norsk vegansamfunn prosjektet «Vegansk vår» for andre gang, som utfordret folk til å spise mat kun basert på planter, frukt og annen mat fra jorda. Via sosiale medier ble månedsutfordringen spredt.

– Vi håndplukket ernæringsrike oppskrifter med enkle ingredienser fra veganske blogger og lagde ukemenyer, for å hjelpe folk uten tidligere erfaring, forteller leder i Norsk vegansamfunn, Kristine Flunes.

32 personer har i ettertid gitt tilbakemelding om at de valgte å gå over til et fullstendig vegansk kosthold etter det.

Quesadillas med kidneybønner og avokado

Alle ingrediensene i denne Quesadillasen fra Den Grønne Kassa er plantebasert. Retten utgjør til sammen omtrent 20 gram protein per porsjon.

Foto: Ingrid Helene Jurs / veganslife.com

– Når jeg ble veganer kjente jeg ingen andre veganere, og da var det veldig fint å ha et fellesskap på sosiale medier, forteller Flunes.

Utfordringene hun beskriver kjenner Reinton-Kjellhov seg igjen i, og det var nettopp disse utfordringene som førte til hans nye karrierevalg.

Med fire ansatte leverer den tidligere ingeniøren plantebaserte middagsretter over hele landet via Den Grønne Kassa. Bedriften bruker plattformer som Facebook, Twitter, Instagram, og nettsider hver eneste dag. Uten sosiale medier tror han ikke at det ville vært mulig å nå ut til potensielle kunder.

– Vi samarbeider blant annet med bloggeren, Ingrid Helene Jurs, som legger ut oppskrifter. Interessen og etterspørselen har blitt enorm på svært kort tid, forteller Reinton-Kjellhov.