Forsvaret sliter med å holde beredskapen oppe på de aldrende redningshelikoptrene Sea King, og også Kystvaktens Lynx-helikoptre nærmer seg endt levetid.
«Det er høy risiko for beredskapsavbrudd på redningstjenesten med Sea King» heter det nøkternt i Forsvarets årsrapport som ble lagt fram mandag.
– Vi har en del materiell som begynner å bli eldre. Det blir flere tekniske feil, og det er vanskelig å opprettholde operativ tilgjengelighet. Dette vil vi slite med i noen år, sier forsvarssjef og admiral Haakon Bruun-Hanssen til NTB.
Personalflukt
Samtidig sliter spesielt Luftforsvaret med at personale med spisskompetanse slutter, blant annet fordi mange ikke ønsker å være med på den storstilte omorganiseringen med å samle den operative driften på Ørland.
«Luftforsvaret ser med bekymring på et økende personell- og kompetansetap, ikke planlagte reduksjoner i Luftforsvarets operative evne og en meget utfordrende ressurssituasjon» – heter det i årsrapporten.
Det heter også at kompetansetapet vil redusere den operative evnen ytterligere, og at det også kan komme til å berøre øvrige systemer.
F-16 koster mer
Manglende teknisk vedlikehold førte til at antall flytimer med F-16 i fjor sank under NATO-kravet på 180 timer i lufta per pilot. Til tider er bare 15 av 57 norske F-16-fly operative, ifølge Vi Menn.
– Vi bygger ned F-16-flåten med henblikk på innfasing av F-35. Her ligger det konkrete planer for hvert år fremover. Utfordringen i fjor var at vi kom på nedsiden av disse målene, sier Bruun-Hanssen.
Han sier at det nå overføres flere midler for å få opp antall flytimer igjen. Det innebærer blant annet større kjøp av vedlikehold fra sivile leverandører, noe som i utgangspunktet er mer kostbart enn at Forsvaret gjør det selv.
– Det er for tidlig å si hvor mye dyrere det blir, sier Bruun-Hanssen.
Bistand for politiet
På toppen av dette opplever Forsvaret et økende behov for helikoptre.
– Det kommer både fra Hæren med ønske om bistand til spesialstyrker, og vi opplever et stigende antall henvendelser med ønske om bistand fra politiet. Her er det spesielt flytting av beredskapstroppen det er snakk om. Behovet vokser, og det er større enn det som ligger i våre planer, sier Bruun-Hansen.
Han legger til at dette er formidlet til Forsvarsdepartementet i forkant av framleggelsen av årsmeldingen.
– Dette behovet løses kun ved å anskaffe flere helikoptre. Enten ved å omprioritere, eller ved å få tilført flere ressurser. Derfor er det viktig at vi nå får en debatt om vårt totale ambisjonsnivå. Den debatten må også omfatte deltakelse i internasjonale oppdrag, som utfordrer bemanningssituasjonen i Forsvaret, sier forsvarssjefen.
- Les også: