Hopp til innhold

Utlyser fergeanbud for tredje gang

Fra nyttår skulle Torghatten Nord overta driften av fergene Levang-Nesna og Nesnaøyene. Men nå snur Nordland fylkeskommune og utlyser anbudet ut på nytt.

Bilferja Petter Dass

I dag er det ferga «Petter Dass» i Boreal som trafikkerer sambandet Nesna-Levang.

Foto: Atle Markeng / NRK

– Vi regner med å ha en løsning klar før 1. januar, sier fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo (Ap) til NRK.

Det er bare en måned siden Nordland fylkeskommune offentliggjorde at Torghatten Nord vant anbudskonkurransen av driften av fergene Levang-Nesna og Nesnaøyene.

Transportgiganten pris var mer enn 75 millioner kroner lavere per år enn tilbudet fra Boreal Transport – som trafikkerer i anbudet i dag.

– Mislykket

Tove Bjørkmo(Ap), fylkedsråd for samferdsel i Nordland

Tove Bjørkmo (Ap), fylkesråd for samferdsel i Nordland.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Nå slår fylket kontra og utlyser anbudet på nytt. Anbudet har vært utlyst to ganger tidligere, og Torghatten har vunnet anbudskonkurransen begge gangene.

– Den gjennomførte konkurransen er å betrakte som mislykket og konkurransen er avlyst. Det er beklagelig at slike feil skjer. Det blir lyst ut ny konkurranse så raskt som det er mulig, sier fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo (Ap) til NRK.

Det ble mottatt to tilbud i forbindelse med gjennomført konkurranse.

– Under klagebehandlingen ble det oppdaget at begge tilbudene inneholdt formelle feil. For et av tilbudene var feilen av en slik karakter at tilbudet måtte avvises. Det andre tilbudet var 75 millioner kroner høyere i pris og dermed for dyrt, utdyper Bjørkmo.

Ordfører bekymret

Nesna-ordfører Marit Bye (H) stiller seg undrende til både prosessen og tidsbruken.

– Disse fergene er veien vår, de betyr mye for oss. Det er ubegripelig at fylket kan gjøre slike feil. Dersom de ikke klarer å håndtere denne jobben, bør de sette den ut til andre. Man kan jo lure på om de har en agenda, at de ønsker at Torghatten skal få dette anbudet, sier Bye til NRK.

Fylkesråden for samferdsel skjønner Nesna-ordførerens bekymring.

– Jeg skjønner det godt. Men dette er en gjenganger over hele landet.
Anbud er alltid komplisert, og særlig på sjø. Det oppstår et eller annet nesten hver gang. Det beklager vi, sier Bjørkmo til NRK.

Konkurrent driver i dag

Fergekai på Nesna

Fergekaia på Nesna, hvor Boreals ferge trafikkerer til Nesnaøyene i dag.

Foto: Nordland fylkeskommune

I dag er det Torghatten Nords konkurrent Boreal Transport som driver de to fergesambandene på ytre Helgeland.

Selskapet har klaget inn anbudsvedtakene to ganger fordi de har ment at fergen som Torghattens ville sette inn i sambandet ikke oppfylte anbudskriteriene.

– Klagen fra Boreal gikk ut på at en av fergene Torghatten skulle sette inn i anbudet ikke tilfredsstilte i forhold til antall personbiler eller sitteplasser. Selv hadde ikke Boreal gitt disse opplysningene i det hele tatt i sitt tilbud, sier Bjørkmo til NRK.

Bjørkmo er klar over at snuoperasjonen skjer bare en måned før Torghatten skulle overta fergestrekningene.

– Det er snakk om arbeidsplasser, og derfor haster det med å få en god løsning på plass. Vi skal gjøre hva vi kan for at sambandene skal fortsette å gå, slik at befolkningen har et tilbud og at mannskapet skal ha arbeid om bord på fergene. Det regner jeg med vi får til før nyttår, sier fylkesråden.

Vil ha møte med vegsjefen

Å være nødt til å utlyse et fergetilbud er ingen ønskesituasjon for Nordland fylkeskommune Nå vil fylket gjennomføre tiltak for å unngå at dette skjer igjen.

– Vi skal fortelle vegsjefen og si at slik vil vi ikke ha det. Vi må gå gjennom dette med anbud og se på muligheten for å forenkle og fornye systemet. I tillegg må vi se på nasjonale tiltak for å få dette til på en bedre måte. Det har ikke vært bra, og det er ikke bra når små elementer kan velte hele prosessen, sier Tove Mette Bjørkmo.

Kontrakten som nå skal inngås er for en periode på 10 år med mulighet for forlengelse på inntil to år.