Hopp til innhold

UP vil ha flere slike, men regjeringa setter foten ned

Gjennomsnittsmåling av fart halverer antallet dødsulykker, og de nye boksene står høyt på UP og Statens vegvsens ønskeliste. Men regjeringen frykter at folk blir mer opptatt av å se på speedometeret og mindre opptatt av å se på veien.

Gjennomsnittsfartsmåling i Vesterålen

Gjennomsnittsmåling av fart gjøres bare ett sted i Nordland, men har hatt stor effekt. Nå etterlyser vegvesen, politi og bilister flere stekningsmålinger for å få ned farten, men regjeringen har stoppet planleggingen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Senioringeniør Dag Gunnar Hanssen, Statens vegvesen

Det finnes bare tre strekninger med gjennomsnittsmålinger i Nord-norge, men nå ønsker Statens vegvesen flere. Her senioringeniør Dag Gunnar Hanssen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

UP-sjef Knut Danielsen i Nordland

UP-sjef Knut Danielsen i Nordland ønsker seg mer gjennomsnittsmåling.

Foto: Sigurd Steinum / NRK
– Gjennomsnittsmåling av fart er relativt nytt i Norge, men alle evalueringer så langt peker i samme retning. Det har svært god effekt og reduserer antallet drepte og hardt skadde. Beregninger viser at gjennomsnittsmåling av fart fører til opp til tre ganger så stor fartsreduksjon som vanlige fotobokser, sier UP-sjef Knut Danielsen i Nordland.

Nå etterlyser vegvesen, politi og bilister flere stekningsmålinger for å få ned farten, men regjeringen har stoppet planleggingen. Skepsisen går på at folk blir veldig opptatt av å se på speedometeret og mindre opptatt av å se på veien.

– Det er beklagelig. Det er ingen tvil om at dette er et svært effektiv trafikksikkerhetstiltak, sier UP-sjefen.

Har stor effekt

fylkesvei 82 på Langøya i Vesterålen ligger Nordlands eneste gjennomsnittsmåling. En av tre i hele Nord-Norge.

– Det tas bilde når du kommer til den første boksen, og et nytt når du kommer til den andre boksen. Tida du bruker mellom fotoboksene avgjør om du har kjørt for fort på strekningen. Formålet er å få ned farten, sier senioringeniør Dag Gunnar Hanssen i Statens vegvesen.

– Merker forskjellen

Midt mellom fotoboksene bor Geir Amundsen, som husker godt hvordan det var før systemet kom på plass.

– Denne strekningenen har vært brukt mye til forbikjøring, og da blir farten høy. Selv om det var fotobokser her tidligere også, ble det råkjøring mellom boksene.

(artikkelen fortsetter under)

Bjørn Myra, gårdbruker

Gårdbruker Geir Amundsen husker godt hvordan det var før systemet kom på plass.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Bant bilistene på fylkesveien i Vesterålen, var nesten alle positive.

– Jo mer gjennomsnittsmåling vi får jo bedre blir kjøringen. Rykk- og nappkjøringen forsvinner, sier Bjørn Myhra.

Ny hverdag og økt livkvalitet

For Vesterålsbonden har det blitt en ny hverdag etter at fotoboksene begynte å måle snittsfarten på strekningen.

– Det er veldig få som tråkker hardt på gasspedalen her nå. Og det har økt livskvaliteten til oss som bor her, sier Geir Amundsen.

Godt dokumentert

Fotoboks, gjennomsnittsmåling i Vesterålen

Her mellom Skagen og Haukenes. i Hadsel kommune i Vesterålen ligger Nordlands eneste streknings automatisk trafikkontroll. Utrykningspolitiet i nord ønsker seg flere gjennomsnittsmålinger for å få fære ulykker på veiene.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Rådgiver Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen forteller at Transportøkonomisk institutt har på oppdrag fra Statens vegvesen utarbeidet rapporten «Evaluering av effekt på ulykker ved bruk av streknings-ATK».

– Rapporten bekrefter at strekningsvis fartsmåling er et godt virkemiddel for å redusere tallet på døde og hardt skadde i trafikken.