Hopp til innhold

Ulykkesflyet skulle skrotes uansett

F16-flyet som krasjlandet i Bodø forrige uke har kanskje fått så store skader at det ikke kan fly igjen. Men flyets skjebne var allerede beseglet.

F16-fly fikk store skader da nesehjulet brakk under landing på Bodø lufthavn.

Jagerflyet fikk betydelige skader da et ledd på nesehjulet knakk under landing torsdag forrige uke på Bodø lufthavn.

Forsvaret fortalte fredag at de vurderte om flyskroget var i god nok form til at kostnadene ved en reparasjon lar seg rettferdiggjøre.

Denne uka starter undersøkelsen av flyet.

– Vi begynner først nå å undersøke flyet, og om vi kan bruke det videre. En ting er det som vises på utsiden av flyet, en annen ting er hvordan skroget er på innsiden. Nå står flymaskinen inne i et av flyshelterne våre. Vi har også måleinstrumenter inne i flymaskinen som kan vise oss hvilken belastning flyet har vært utsatt for, sier Brynjar Stordal presseoffiser for luftforsvaret i Nord-Norge til NRK.no.

– Hard landing

Stordal forteller at flyet fikk en hard landing.

– Det har også vært kontakt mellom flyet og en bremsevaier som ligger på tvers av rullebanen. Det kan ha bidratt til uhellet. Vaieren er en sikkerhetsløsning i tilfelle bremsene til flyet svikter. Flyene våre har en krok bak, som da skal kunne ta tak i vaieren ved landing, sier han.

Men ifølge Stordal spiller det mindre rolle om flyet må ut av drift.

– Akkurat dette flyet skulle uansett fases ut i løpet av året, så i lys av det kan du si vi var litt heldige at det var akkurat dette flyet det gikk galt med.

Skal fly mindre med F16

For Forsvaret blir derfor konsekvensene små.

– Vi skal jo fase ut F-16 over tid, og vi skal fly mindre med F-16 framover, så det gjør at vi ikke kommer til å trenge alle flyskrogene fremover. Sånn sett vil jo noen fly bli faset ut med tiden, og dette er et av de flyskrogene vi da vil fase ut.

Stordal vil ikke si hvor mange F16-fly luftforsvaret har til rådighet, men sier uhellet heller ikke får konsekvenser for Luftforsvarets muligheter til å øve.

– Aktiviteten vår står ikke på antallet tilgjengelige fly, men heller hva vi har tilgjengelig av teknisk personell til å holde dem operative.