– F-35 vil åpenbart ikke bli levert så hurtig som vi hadde regnet med, sa det amerikanske flyvåpenets øverstkommanderende, general Norton Schwartz, fredag.
Pentagon skal derfor bruke drøyt 16 milliarder kroner over 2013-budsjettet på å oppgradere 350 aldrende F-16-fly, slik at de kan fylle den rollen F-35 flyene var tiltenkt.
Norge kan måtte komme til å gjøre det samme.
Tidligere Pentagon-sjef tror ikke Norge får flyene i 2018
Pentagons tidligere testsjef Tom Christie har ingen tro på at Norge får sine nye kampfly som lovet i 2018.
– Grunnet den ynkelige serien av brutte løfter siden F-35 begynte fullskala utvikling i 2001, er jeg i alvorlig tvil om flyet vil være klart, sier Christie til Klassekampen.
Christie var fram til 2005 direktør for testing av forsvarsmateriell i Pentagon, i avdelingen som tester F-35-flyet.
Norge har fått gjentatte forsikringer fra USA om at stridsdyktige F-35-fly vil bli levert i 2018 i henhold til avtalen.Dette var også budskapet da forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) besøkte sin amerikanske kollega Leon Panetta i Washington i
januar.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Lover mer enn de kan holde
– De siste ti årene har vi sett toppledere fra både Pentagon og Lockheed-Martin komme med stadig nye løfter, bare for å krype til korset kort tid etterpå, mener Christie.
Han spår nye forsinkelser og kostnadsoverskridelser og har liten tro på at Lockheed-Martin vil holde den videre tidsplanen.
– Programmet har opplevd en stor omstrukturering hvert år de siste fem-seks årene, og det er ingen grunn til å tro eller håpe at det vil være noe annerledes i framtida, sier han.
Designeren av Lockheed-Martins tidligere flaggskip, F-16-flyet, mener Panetta langt på vei fører Norge bak lyset.
– Hans jobb er å sørge for at pengene fortsetter å flyte inn i programmet, sier han til Klassekampen.
- LES OGSÅ:
Må gjøre endringer med flyene
Redaktøren av prestisjetunge Aviation Week, Bill Sweetman har heller ingen høye tanker om det amerikanske kampflyprogrammet og advarer mot de tekniske problemene som har dukket opp underveis.
– Flyet har i dag problemer med blant annet vibrasjon og slitasje. For å fikse det første problemet kan man måtte øke luftmotstanden, og for å fikse det andre kan man måtte øke vekten. Dermed blir de lovede egenskapene vanskelige å nå, sier
han til Klassekampen.