Anleggsområdet til den nye hurtigrutekaia i Bodø ser ut som et månelanskap. Her ligger det nemlig rundt 1000 kubikk med lecakuler og flyter.
Et pussig syn møter de som ferdes i området der hurtigruten skal legge til om to år. En brun masse ligger og flyter i vannskorpa.
– Det er lecakuler som egentlig skal synke til bunns for å stabilisere grunnen. Vi må bruke et lett materiale som er skånsom for spuntveggen vi har satt opp, opplyser prosjektleder i Skanska Geir Folkedal til NRK.no.
Ny kai 15. oktober
I flere uker har Bodøs befolkning hørt dunkingen av spuntveggen som er satt opp mellom den gamle terminalen og NRK bygget.
Innenfor denne skal det fylles masse og kaifronten skal stå klar 15. oktober i år. Prislappen på den nye kaia er 76 millioner kroner.
Men havbunnen på åtte meters dyp må stabiliseres før arbeidet kan fortsette og lecakuler ble levert fra Danmark med den hensikt at de skulle synke til bunns.
Ca 9000 kubikk med leca ble levert og rundt 10 prosent har for lav egenvekt og flyter derfor i overflaten.
Tabbe?
Folkedal vil ikke være med på at dette er en tabbe, men sier det er feil med leveransen.
– Det er ingen hemmelighet at dette ikke skal flyte. Det som flyter har ingen misjon.
Prosjektlederen understreker at leca er et naturprodukt og er helt ufarlig for folk og miljø.
– Burde man ikke sett at noe var galt?
– Vi fikk jo ikke sett på produktet før leveringen og hadde fått forsikring om at produktet skulle ha den egenvekten det skulle ha. Men det har den tydligvis ikke hatt.
– Reagerte noen da en del av lecaen fløt?
– Vi så en liten del som lå og fløt. Vi har hatt møter med leverandøren og fått forsikring om at videre leveranser av leca skal ha riktig egenvekt.
Må suge opp kulene
Skanska starter arbeidet etter ferien med å suge opp lecakulene slik at det ordinære arbeidet kan fortsette. Og ingen lecakuler skal lekke ut i havnebassenget.
– Får dette konsekvenser for fremdriften?
– Vi tror ikke det blir noen forsinkelser men det må vi vurdere fortløpende.