Hopp til innhold

Transportforsker: – 3 av 4 ferger bør skiftes ut

19 av 26 ferger som trafikkerer i samband i Nordland er over 20 år. – De bør pensjoneres. Ulykker og gjentatte driftsavbrudd skaper problemer for pendlere og næringslivet som er helt avhengig av at fergene går, sier transportforsker Gisle Solvoll.

I hele dag har arbeidet med å tømt ferga for vann pågått, for det ble store skader på skorget. Rederiet håper å slepe ferga til verksted allerede i morgen.

Ferga «Godfjord» gikk mandag morgen på grunn ved Stokkasjøen med fire passasjerer og fem mannskap om bord.

Forskeren ved Universitetet i Nordland mener 19 av de 26 fergene som trafikkerer fylkesveiene i Nordland er moden for pensjonsalder. Så mange av fergene i Nordland er nemlig over 20 år.

– Flere av fergene har til dels store driftsproblemer. Dette krever mye vedlikehold. De gjentatte driftsavbruddene skaper problemer for pendlere og næringslivet som er helt avhengig av at fergene går.

Fergerederiene legger normalt til grunn en teknisk levetid på 25-30 år.

Gisle Solvoll

Transportforsker Gisle Solvoll ved Universitetet i Nordland.

Foto: Barbro Andersen / NRK

– Det blir som å kjøre en 20 år gammel bli kontra en ny bil. Den gamle bilen har passert EU-kontrollen, men for brukerne er helt klart den nye bilen å foretrekke. Alder er på ingen måte irrelevant selv om fergen oppfyller de krev som myndighetene stiller til sikkerhet.

Solvoll mener det er på tide å bytte ut de eldste fergene.

– Når en ferge har passert 25 år har den gjort jobben sin. Det handler ikke bare om alder, men dette er små ferger og trafikken øker, sier Solvoll.

  • Se oversikt over alderen på fergene i Nordland nederst i saken

Tror problemene vil tilta

Solvoll mener nordlendingene må forberede seg på at det vil bli flere ulykker som Godfjord-ulykken på mandag, dersom fergene ikke blir byttet ut.

– For hvert år som går blir fergene ett år eldre. Da vil problemet sannsynligvis tilta, tror transportforskeren.

Mandag grunnstøtte ferga «Godfjord» i Vevelstad, det femte uhellet med denne ferga på ett år. Ferga er 26 år, og er ei en av 19 ferger som trafikkerer fylkesveiene i Nordland i dag, som bør byttes ut, ifølge Solvoll.

– Når fylkeskommunen ikke ser seg råd til å bytte ut de eldste fergene er det problematisk.

Solvoll ser ingen bedring i sikte de nærmeste årene.

– Nordland fylkeskommunens har en anstrengt økonomi, så de gamle fergene må nok gjøre jobben i mange år til, med mindre det kommer ekstra overføringer fra staten.

I 2010 overtok Nordland fylkeskommune overtok mange av fergesambandene fra staten.

– Dette gjelder spesielt fergene på tidligere riksvei 17. Det kan være et sannsynlig scenario at staten overtar disse fergene. Det virker som fylket ikke klarer det med verken vei eller ferger, sier Gisle Solvoll.

– Ikke et spørsmål om alder

For seks år siden krevde daværende fylkestingsrepresentant Wilfred Nordlund (Sp) fornyelse i fergeflåten. I dag, som fylkesråd for samferdsel,er han ikke enig i at 20 år nødvendigvis er pensjonsalder for ei ferge.

– Det er ikke nødvendigvis slik at det går ut over sjøsikkerheten til disse fergene. Vi som politikere forholder oss til sjøfartsmyndighetene som godkjenner og kontrollerer fergene. Også de nye gassfergene har opplevd driftsstans på grunn av innkjøringsproblemer, sier Nordlund.

OVERSIKT OVER FERGENE:

Oversikt over ferger i Nordland

X foran = trafikkerer fylkesveier, ikke X = riksvei

X Boreal Transport: MF Alsten

1985 - Mosjøen - Hundåla

X Boreal Transport: MF Herøysund

2013 - Søvik - Austbø-Herøy-Brasøy

X Boreal Transport: MF Husøy

2013 - Stokkvågen - Træna

X Boreal Transport: MF Lofotferje 1

1970 - Digermulen - Finnvik

X Boreal Transport: MF Lovund

2013 - Stokkvågen - Onøy - Sleneset

X Boreal Transport: MF Lurøy

2001 - Stokkvågen - Onøy - Sleneset

X Boreal Transport: MF Møysalen

1992 - Sandnessjøen - Dønna - Løkta

X Boreal Transport: MF Rana

1977 - Mosjøen - Hundåla - Dagsvik

X Boreal Transport: MF Sigrid

1992 - Levang - Nesna

X Boreal Transport: MF Tenna

2014 - Søvik - Austbø-Herøy-Brasøy

X Boreal Transport: MF Tomma

1974 - Nesna - Nesnaøyene

Torghatten Nord: MF Barøy

2012 - Løding - Bognes

Torghatten Nord: Bodø

1998 - Bodø - Moskenes

X Torghatten Nord: MF Fykan

1993 - Rødøyøyene

X Torghatten Nord: MF Gildeskål

1993 - Sund - Horsdal - Sørarnøy

Torghatten Nord: MF Hamarøy

1993 - Lødingen - Bognes

X Torghatten Nord: MF Helgøy

1978 - Rødøyene

Torghatten Nord: MF Landegode

2012 - Bodø - Moskenes

Torghatten Nord: MF Lødingen

2012 - Lødingen - Bognes

Torghatten Nord: MF Melshorn

1999 - Bognes - Skarberget

X Torghatten Nord: MF Rosendal

1975 - Forøy - Ågskaret

X Torghatten Nord: MF Rødøy

1991 - Jektvik - Kilboghamn

X Torghatten Nord: MF Røst

1991 - Svolvær-Skutvik-Skrova

Torghatten Nord: MF Røsund

1977 - Bognes - Skarberget

X Torghatten Nord: MF Tysfjord

1993 - Melbu - Fiskebøl

Torghatten Nord: MF Vardehorn

1999 - Drag- Kjøpsvik

X Torghatten Nord: MF Virak

1979 - Festvåg - Misten

Torghatten Nord: MF Værøy

2012 - Bodø-Værøy-Røst-Moskenes

X Torghatten Nord: MF Ørnes

1993 - Ørnesbassenget

X TTS: MF Brandal

1983 - Tjøtta - Forvik

X TTS: MF Godfjord

1987 - Tjøtta - Forvik

X TTS: MF Lysingen

1992 - Vennesund Holm

X TTS: MF Torgtind

1999 - Igerøy - Tjøtta

X TTS: MF Ramtind

1979 Igerøy - Tjøtta

X TTS: MF Torghatten

2002 - Horn - Andalsvåg

BARENTS AS: MF «Vandve»

1968 - Solfjellsjøen-Vandve.

Ekspander/minimer faktaboks