Forskeren ved Universitetet i Nordland mener 19 av de 26 fergene som trafikkerer fylkesveiene i Nordland er moden for pensjonsalder. Så mange av fergene i Nordland er nemlig over 20 år.
– Flere av fergene har til dels store driftsproblemer. Dette krever mye vedlikehold. De gjentatte driftsavbruddene skaper problemer for pendlere og næringslivet som er helt avhengig av at fergene går.
Fergerederiene legger normalt til grunn en teknisk levetid på 25-30 år.
– Det blir som å kjøre en 20 år gammel bli kontra en ny bil. Den gamle bilen har passert EU-kontrollen, men for brukerne er helt klart den nye bilen å foretrekke. Alder er på ingen måte irrelevant selv om fergen oppfyller de krev som myndighetene stiller til sikkerhet.
Solvoll mener det er på tide å bytte ut de eldste fergene.
– Når en ferge har passert 25 år har den gjort jobben sin. Det handler ikke bare om alder, men dette er små ferger og trafikken øker, sier Solvoll.
- Se oversikt over alderen på fergene i Nordland nederst i saken
Tror problemene vil tilta
Solvoll mener nordlendingene må forberede seg på at det vil bli flere ulykker som Godfjord-ulykken på mandag, dersom fergene ikke blir byttet ut.
– For hvert år som går blir fergene ett år eldre. Da vil problemet sannsynligvis tilta, tror transportforskeren.
Mandag grunnstøtte ferga «Godfjord» i Vevelstad, det femte uhellet med denne ferga på ett år. Ferga er 26 år, og er ei en av 19 ferger som trafikkerer fylkesveiene i Nordland i dag, som bør byttes ut, ifølge Solvoll.
– Når fylkeskommunen ikke ser seg råd til å bytte ut de eldste fergene er det problematisk.
Solvoll ser ingen bedring i sikte de nærmeste årene.
– Nordland fylkeskommunens har en anstrengt økonomi, så de gamle fergene må nok gjøre jobben i mange år til, med mindre det kommer ekstra overføringer fra staten.
I 2010 overtok Nordland fylkeskommune overtok mange av fergesambandene fra staten.
– Dette gjelder spesielt fergene på tidligere riksvei 17. Det kan være et sannsynlig scenario at staten overtar disse fergene. Det virker som fylket ikke klarer det med verken vei eller ferger, sier Gisle Solvoll.
- Les også:
- Les også:
– Ikke et spørsmål om alder
For seks år siden krevde daværende fylkestingsrepresentant Wilfred Nordlund (Sp) fornyelse i fergeflåten. I dag, som fylkesråd for samferdsel,er han ikke enig i at 20 år nødvendigvis er pensjonsalder for ei ferge.
– Det er ikke nødvendigvis slik at det går ut over sjøsikkerheten til disse fergene. Vi som politikere forholder oss til sjøfartsmyndighetene som godkjenner og kontrollerer fergene. Også de nye gassfergene har opplevd driftsstans på grunn av innkjøringsproblemer, sier Nordlund.
- Les også:
- Les også: